Dakar reli: I Sagmajster među elitom
Početak nove kalendarske godine već nekoliko decenija u auto-moto sportu obeležava Dakar reli. Prva etapa 37. izdanja najprestižnije trke izdržljivosti vozi se u nedelju 3.januara,
a start je u Buenos Ajresu, da bi posle 9.000 kilometara pređenih cilj bio 16. januara u Rosariju. Ove godine u planu je samo jedan dan odmora, i to 10. januara u Salti. U karavanu su najbrojniji motociklisti, njih 152, kvadove će voziti 48 takmičara, prijavljeno je 169 automobilista, kao i 58 posada kamiona.
Među 556 takmičara iz 60 zemalja je i naš Gabor Sagmajster. Subotičaninu će ovo biti osmo učešće na Dakar reliju i do sada je završio pet trka (2009, 2010, 2011, 2013, 2014), a dva puta je odustao (2012, 2015). On će startovati sa brojem 107 na KTM-u, ali ovoga puta neće voziti za nemački “Kajzer”, već za “Autonet” tim iz Rumunije.
Lane je Sagmajster odustao već u drugoj etapi zbog loma šake, a ove godine mu je, kako sam kaže, najvažnije da završi reli, jer i to je samo po sebi podvig, pošto takmičare očekuju peščane dine, nepregledne prašume, deonice kroz Boliviju na nadmorskoj visini od 4.500 metara i visoke temperaturne oscilacije. Sagmajster se nada, ako sve bude kako treba, da bi mogao da bude među deset vozača koji ne voze za fabričke timove.
Čuveni Dakar reli se održava od 1979. godine i do 2008. je vožen kroz saharsku pustinju u Africi, da bi te godine, kada je Sagmajster trebalo da debituje, bio otkazan zbog terorističkih pretnji. Potom je iz bezbednosnih razloga trka premeštena u Južnu Ameriku i tamo se, i to, paradoksalno, pod nepromenjenim imenom, vozi i danas. Ideja o trci je, inače, rođena 1978. pošto se vozač Tjeri Sabin izgubio u pustinji i zaključio da bi bilo sjajno da se organizuje reli kroz pustinju.
U početku je reli vožen od Pariza do Dakara, sa trajektnim prelazom preko Sredozemnog mora, ali usled raznih, pretežno političkih uticaja, putanja, polazište i cilj su se menjali tokom godina. Trka je poslednji put krenula iz Pariza 1994, kada je i cilj bio u francuskoj prestonici. Od 1995. menjaju se putanje relija, ali se Dakar kao cilj ili jedna od usputnih stanica sve te godine zadržao (osim 2003). Jedna od zanimljivosti je i da je 1992. godine Hjubert Oriol postao prvi vozač koji je osvojio Dakar reli i na dva i na četiri točka, da bi kasnije to pošlo za rukom i Stefanu Peterhanselu.
Favorite u svim konkurencijama treba tražiti među fabričkim timovima. Kod motociklista očekuje se borba između KTM-a, Honde i Jamahe, a kod kvadva tu su Honda, Jamaha i Kan-Am. U konkurenciji automobila glavni rivali su Mini i Pežo, koji su angažovali Miku Hirvonena i Sebastijana Leba, čuvene vozače Svetskog šampionata u reliju, kojima će ovo biti debi na Dakar reliju. Kod automobila do velikih rezultata može i Tojota. Među kamionima i dalje je favorit Kamaz, ali prete Iveko, MAN, Tatru, Ginaf.
Gordana Malenović