На први рођендан Сокола преговори о набавци пет нових композиција брзих возова
- Председница Владе Србије Ана Брнабић изјавила је данас да Србија тренутно преговара са кинеским партнерима о набавци до пет нових композиција брзих возова.
Она је за Танјуг рекла да су средства за гаранције за ову сврху већ предвиђена у буџету за 2023. годину и да се ради на додатном усаглашавању стандарда, јер Србија мора да поштује европске стандарде.
"Очекујем да добијемо још најмање додатних пет композиција а разговарамо и са другим партнерима тако да очекујем да ћемо имати нове возове", рекла је Брнабић.
Председница Владе Ана Брбанић данас је возом "Соко" кренула из станице Београд центар у Прокопу за Нови Сад, где је обележена прва годишњица пуштања у саобраћај брзе пруге Београд - Нови Сад. Са премијерком су министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић, кинеска амбасадорка Чен Бо, представницима Железнице Србије и кинеске компаније „China Railway Интернатионал Цо“. Прва годишњица брзе пруге обележена је на перону Главне железничке станице у Новом Саду. Догађају је присуствовао министар Горан Весић, председник Скупштине АП Војводине Иштван Пастор, председник Покрајинске Владе Игор Мировић, градоначелник Новог Сада Милан Ђурић, амбасадорка Кине у Србији Чен Бо и представници компаније "China Railway Интернатионал Цо“. Брзом пругом од Београда до Новог Сада, возом "Соко", заједно су се 19. марта 2022. провозали председник Србије Александар Вучић и премијер Мађарске Виктор Орбан и тако је отворили за саобраћај. У возу су били и чланови Владе Србије, а "Соко" је стигао од Београда до Новог Сада за 33 минута.
Председник Скупштине АП Војводине Иштван Пастор истакао је да је Србија у протеклих десет година направила искорак када је реч о развоју железничке инфраструктуре, те да је брза пруга кроз Војводину велика развојна шанса и нови квалитет у животу грађана.
„Дан када је ′Соко′ кренуо уписан је црвеним словима у календар Новог Сада и наше земље. Саобраћај је жила куцавица сваке државе и зато настављамо на свим нивоима – локалном, покрајинском и републичком – да ову важну област унапређујемо“, рекао је градоначелник Новог Сада Милан Ђурић.
„Доказали смо да смо достојни снажног почетног импулса који су дали председници Си Ђинпинг и Александар Вучић и потврдили да са поносом можемо да оправдамо ту сарадњу и челично пријатељство. Наставићемо заједнички да делујемо да бисмо испунили обећање да ћемо до краја 2024. године брзим возом путовати до Суботице. Крајем следеће године сведочићемо о развоју пријатељства и сарадње две државе на изузетним основама, које могу бити пример и другим државама“, изјавио је председник Мировић и најавио у наредним месецима долазак кинеских компанија, које ће отварати велике погоне у Војводини.
Мировић је захвалио свим пројектантима, инжењерима, запосленима у свим компанијама, посебно у онима које су изводиле радове, на изузетном труду јер се годину дана након што је пруга пуштена у саобраћај показује квалитет, професионализам, одговорност, прецизност и све оно што се очекивало од тако реномираних комапанија које су предводили кинески партнери на задовољство свих грађана.
Изградња брзе пруге Београд - Нови Сад у дужини од 75 километара, за брзину од 200 км на час, почела је крајем 2017. године, а коштала је око 935 милиона долара. Редован путнички саобраћај на брзој прузи почео је наредног дана. Пругу су prеthodno тестирале мерна кола немачких железница и 21. јануара достигнута је брзина од 201,5 километра на час. Радови у Србији почели су августа 2017. изградњом највећих инфраструктурних објеката на траси пруге, тунела и вијадукта "Чортановци" на деоници Стара Пазова-Нови Сад, коју је градила компанија руских железница "РЖД интернешенел". Деоницу од Београд Центра до Старе Пазове, у дужини од 34,5 км, градио је конзорцијум кинеских компанија ""China Railway Интернатионал Company“” и "China Communications Цонструцтион Company”. Dеonica Стара Пазова - Нови Сад, коју су градили Руси, дуга је укупно 40,4 км, од чега је отворена пруга 36,2 км.
Тунел и вијадукт "Чортановци" пролази кроз Фрушку Гору и налазе се у пловном делу Дунава и представљао је највећи инфраструктурни и инвестициони железнички пројекат у овом делу Европе. Тунел има две цеви, свака са по једним колосеком, укупне дужине 2,2 километра. Вијадукт се налази непосредно уз десну обалу реке Дунав и дуг је око три километра, а носи га 59 стубова, од којих је висина појединих стубова 26 метара.
Присуствовао сам обележавању годишњице од пуштања у саобраћај брзе пруге Београд-Нови Сад којом је од марта прошле године #sokovoz превезао више од једног и по милиона путника.
Када буде завршен део пруге до Суботице, до краја 2024. године и када у Мађарској буде изграђен наставак те деонице 2025. године, биће потребно само пар сати за путовање између Београда и Будимпеште.
Честитам свима који учествују у овом великом подухвату!
Нека се искуство путовања српском железницом само унапређује, и да сви заједно останемо „на добром колосеку“.