Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

ДНЕВНИК НА ПРУЗИ БЕОГРАД–БУДИМПЕШТА Вијадукт у Бешку стиже из Русије

12.10.2019. 11:11 11:19
Пише:
Фото: Дневник/Филип Бакић

Градња пруге за возове великих брзина на релацији Београд–Будимпешта, прве пруге за брзине до 200 километара на сат у региону, у овом тренутку највећи је железнички инвестициони пројекат у Европи.

Пројекат модернизације и издрадње брзе пруге на нашој територији – између Београда и Суботице, подељен је на три деонице: Београд–Центар – Стара Пазова (34,5 км), Стара Пазова – Нови Сад (40,4 км) и Нови Сад – Суботица (108,1 км), али радови нису почели тим редом.

Реализација тог грандиозног пројекта отпочела је пре нешто више од две године на другој деоници, градњом вијадукта и тунела у Чортановцима, за шта је задужена руска компанија „РЖД интернешенел“. Та два инфраструктурна објекта спадају у најзахтевније и јединстевене на српској железници.

По речима директора пројекта и одговорног извођача радова на тунелу и вијадукту Видоја Мелентијевића, тунел се састоји од две цеви, чија укупна дужина је 2.242 метра. Лева тунелска цев је дуга 1.156 метара, а десна је нешто краћа – 1.086. Копа се истовремено из свих смерова и очекује се да ће бити завршен догодине. Да би се стекла слика о величини пројекта, осим када се он сагледа на терену, понекад су довољне и бројке. Тако је само, на пример, за потребе осигурања тунела побијено 1.012 шипова.     

Тунел и вијадукт у Чортановцима само су два од више од 60 објеката који се граде на тој деоници

– Вијадукт дуг око три километра састоји се од две конструкције па се може рећи да га чине два моста од три километра – напомиње Мелентијевић. – Конструкција је подељена на пет сегмената, с више од 59 стубних места. Већина тих стубних места има по два стуба, који се ослањају на наглавне греде, за које су у земљу положена 1.322 шипа, чија укупна дужина је 40 километара. Радило се у врло сложеним геолошким условима. Највиши стуб има 26 метара, рачунајући до доње ивице распонске конструкције. На почетку конструкције наспрам 20 стубних места обављена је заштита од клизишта у виду 20 конструкција по седам шипова распоређених у виду латиничног слова В. Завршени су радови на свим шиповима, темељима стубова и сва стубна места. Сада се ради на распонским конструкцијама, и то у две смене. Практично, радно време траје до сат после поноћи, и посао се одвија у складу са зацртаном динамиком.

Од Бешке нова пруга драстично мења путању. За потребе градње нове трасе у Бешки ће бити срушено 19 кућа

Тунел и вијадукт у Чортановцима само су два од више од 60 објеката који се граде на тој деоници. Градња тих објеката предмет је анекса уговора који је склопљен с компанијом „РЖД интернешенел“ у новембру 2017. године. Већина поменутих објекта је у раду. Завршена је галерија, односно денивелација шидских и новосадских колосека, као и путнички pothodnik у Инђији. У том месту у току су радови на једном од подвожњака за пролазак возила, пешака и бициклиста у Улици Бранка Радичевића, док ће други, планиран у Улици војводе Путника, почети да се гради када први буде готов.     

Како сазнајемо од директора пројекта брзе пруге на деонице Стара Пазова – Нови Сад Златибора Куруцића, осим тог најдужег вијадукта на тој деоници, у Чортановцима, на 59. километру пруге од Београда, граде се још два мањих димензија. Први је на 51. километру пруге, у Бешки. Његова градња је почела у децембру прошле године и, по Куруцићевим речима, одмиче у складу с предвиђеном динамиком. Биће дуг око пола километра. У току је допремање челичних распонских конструкција из Вороњежа у Русији. Како напомиње, за један распон потребно је четири сегмента од десет метара.  

На деоници од Карловаца према Петроварадину почело је да се ради. Пропусти су први објекти који се граде. Материјал – шине и прагови, и механизација спремни чекају полагање у железничкој станици у Петроварадину

Други вијадукт, на 55. километру, гради се од априла у Чортановцима, недалеко од некадашње железничке станице. Тај вијадукт биће нешто краћи, око 320 метара, и носиће га девет стубова.

– Новопројектована пруга, отприлике до 50. километра прати стару трасу пруге, а од Бешке драстично мења путању – каже Куруцић. – За потребе градње нове трасе у Бешки ће бити срушено 19 кућа. На месту доскорашњег пружног прелаза у том месту пројектована је изградња подвожњака, док се на приближно 54. километру, где је планирана железничка станица, увелико изводе радови.

На траси нове пруге неће бити укрштања пруге с друмским саобраћајницама и свих десет биће денивелисано, што ће бити случај и с поменутим у Бешки.

На територији карловачке општине радови на траси будуће брзе пруге се одвијају од фебруара, када је обустављен железнички саобраћај.

Завршени су галерија, односно денивелација шидских и новосадских колосека и путнички pothodnik у Инђији

Летос је почело формирање трасе нове пруге у Карловцима, која ће у односу на некадашњу задирати мало више у небрањену зону. Радови и даље теку на пешачко-бициклистичком pothodniku. У септембру је на том објекту настављен ископ земље до зграде некадашњег Савезног центра за механизацију, где ће бити улаз у pothodnik. Прошлог месеца је избетониран и први распон на надвожњаку намењеном за моторна возила и њихово кретање до обале Дунава. Радови се изводе и на месту где ће бити нова железничка станица, где је prеthodno изграђен перонски pothodnik, затим на појединим пропустима, као и на улазу у Сремске Карловце из смера Инђије, у близини Липовачког потока, где је предвиђена градња мањег моста.       

И на деоници од Карловаца према Петроварадину почело је да се ради. Пропусти су први објекти који се граде. Градња трију је у току, а материјал – шине и прагови, и механизација спремни чекају полагање у железничкој станици у Петроварадину.   

Зорица Милосављевић

 

Радови од Старе Пазове до Новог Сада

Реконструкција и модернизација отворене пруге између Старе Пазове и Новог Сада почела је марта 2018. године и до сада је положено више од 20 километара шина. Цео посао, по уговору, треба да буде завршен до краја 2021. године, а финансира се из руског кредита.

Пише:
Пошаљите коментар