ДНЕВНИК НА ПРУЗИ БЕОГРАД–БУДИМПЕШТА Вијадукт у Бешку стиже из Русије
Градња пруге за возове великих брзина на релацији Београд–Будимпешта, прве пруге за брзине до 200 километара на сат у региону, у овом тренутку највећи је железнички инвестициони пројекат у Европи.
Пројекат модернизације и издрадње брзе пруге на нашој територији – између Београда и Суботице, подељен је на три деонице: Београд–Центар – Стара Пазова (34,5 км), Стара Пазова – Нови Сад (40,4 км) и Нови Сад – Суботица (108,1 км), али радови нису почели тим редом.
Реализација тог грандиозног пројекта отпочела је пре нешто више од две године на другој деоници, градњом вијадукта и тунела у Чортановцима, за шта је задужена руска компанија „РЖД интернешенел“. Та два инфраструктурна објекта спадају у најзахтевније и јединстевене на српској железници.
По речима директора пројекта и одговорног извођача радова на тунелу и вијадукту Видоја Мелентијевића, тунел се састоји од две цеви, чија укупна дужина је 2.242 метра. Лева тунелска цев је дуга 1.156 метара, а десна је нешто краћа – 1.086. Копа се истовремено из свих смерова и очекује се да ће бити завршен догодине. Да би се стекла слика о величини пројекта, осим када се он сагледа на терену, понекад су довољне и бројке. Тако је само, на пример, за потребе осигурања тунела побијено 1.012 шипова.
– Вијадукт дуг око три километра састоји се од две конструкције па се може рећи да га чине два моста од три километра – напомиње Мелентијевић. – Конструкција је подељена на пет сегмената, с више од 59 стубних места. Већина тих стубних места има по два стуба, који се ослањају на наглавне греде, за које су у земљу положена 1.322 шипа, чија укупна дужина је 40 километара. Радило се у врло сложеним геолошким условима. Највиши стуб има 26 метара, рачунајући до доње ивице распонске конструкције. На почетку конструкције наспрам 20 стубних места обављена је заштита од клизишта у виду 20 конструкција по седам шипова распоређених у виду латиничног слова В. Завршени су радови на свим шиповима, темељима стубова и сва стубна места. Сада се ради на распонским конструкцијама, и то у две смене. Практично, радно време траје до сат после поноћи, и посао се одвија у складу са зацртаном динамиком.
Тунел и вијадукт у Чортановцима само су два од више од 60 објеката који се граде на тој деоници. Градња тих објеката предмет је анекса уговора који је склопљен с компанијом „РЖД интернешенел“ у новембру 2017. године. Већина поменутих објекта је у раду. Завршена је галерија, односно денивелација шидских и новосадских колосека, као и путнички pothodnik у Инђији. У том месту у току су радови на једном од подвожњака за пролазак возила, пешака и бициклиста у Улици Бранка Радичевића, док ће други, планиран у Улици војводе Путника, почети да се гради када први буде готов.
Како сазнајемо од директора пројекта брзе пруге на деонице Стара Пазова – Нови Сад Златибора Куруцића, осим тог најдужег вијадукта на тој деоници, у Чортановцима, на 59. километру пруге од Београда, граде се још два мањих димензија. Први је на 51. километру пруге, у Бешки. Његова градња је почела у децембру прошле године и, по Куруцићевим речима, одмиче у складу с предвиђеном динамиком. Биће дуг око пола километра. У току је допремање челичних распонских конструкција из Вороњежа у Русији. Како напомиње, за један распон потребно је четири сегмента од десет метара.
Други вијадукт, на 55. километру, гради се од априла у Чортановцима, недалеко од некадашње железничке станице. Тај вијадукт биће нешто краћи, око 320 метара, и носиће га девет стубова.
– Новопројектована пруга, отприлике до 50. километра прати стару трасу пруге, а од Бешке драстично мења путању – каже Куруцић. – За потребе градње нове трасе у Бешки ће бити срушено 19 кућа. На месту доскорашњег пружног прелаза у том месту пројектована је изградња подвожњака, док се на приближно 54. километру, где је планирана железничка станица, увелико изводе радови.
На траси нове пруге неће бити укрштања пруге с друмским саобраћајницама и свих десет биће денивелисано, што ће бити случај и с поменутим у Бешки.
На територији карловачке општине радови на траси будуће брзе пруге се одвијају од фебруара, када је обустављен железнички саобраћај.
Летос је почело формирање трасе нове пруге у Карловцима, која ће у односу на некадашњу задирати мало више у небрањену зону. Радови и даље теку на пешачко-бициклистичком pothodniku. У септембру је на том објекту настављен ископ земље до зграде некадашњег Савезног центра за механизацију, где ће бити улаз у pothodnik. Прошлог месеца је избетониран и први распон на надвожњаку намењеном за моторна возила и њихово кретање до обале Дунава. Радови се изводе и на месту где ће бити нова железничка станица, где је prеthodno изграђен перонски pothodnik, затим на појединим пропустима, као и на улазу у Сремске Карловце из смера Инђије, у близини Липовачког потока, где је предвиђена градња мањег моста.
И на деоници од Карловаца према Петроварадину почело је да се ради. Пропусти су први објекти који се граде. Градња трију је у току, а материјал – шине и прагови, и механизација спремни чекају полагање у железничкој станици у Петроварадину.
Зорица Милосављевић
Реконструкција и модернизација отворене пруге између Старе Пазове и Новог Сада почела је марта 2018. године и до сада је положено више од 20 километара шина. Цео посао, по уговору, треба да буде завршен до краја 2021. године, а финансира се из руског кредита.