Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

DNEVNIK NA PRUZI BEOGRAD–BUDIMPEŠTA Vijadukt u Bešku stiže iz Rusije

12.10.2019. 11:11 11:19
Piše:
Foto: Dnevnik/Filip Bakić

Gradnja pruge za vozove velikih brzina na relaciji Beograd–Budimpešta, prve pruge za brzine do 200 kilometara na sat u regionu, u ovom trenutku najveći je železnički investicioni projekat u Evropi.

Projekat modernizacije i izdradnje brze pruge na našoj teritoriji – između Beograda i Subotice, podeljen je na tri deonice: Beograd–Centar – Stara Pazova (34,5 km), Stara Pazova – Novi Sad (40,4 km) i Novi Sad – Subotica (108,1 km), ali radovi nisu počeli tim redom.

Realizacija tog grandioznog projekta otpočela je pre nešto više od dve godine na drugoj deonici, gradnjom vijadukta i tunela u Čortanovcima, za šta je zadužena ruska kompanija „RŽD internešenel“. Ta dva infrastrukturna objekta spadaju u najzahtevnije i jedinstevene na srpskoj železnici.

Po rečima direktora projekta i odgovornog izvođača radova na tunelu i vijaduktu Vidoja Melentijevića, tunel se sastoji od dve cevi, čija ukupna dužina je 2.242 metra. Leva tunelska cev je duga 1.156 metara, a desna je nešto kraća – 1.086. Kopa se istovremeno iz svih smerova i očekuje se da će biti završen dogodine. Da bi se stekla slika o veličini projekta, osim kada se on sagleda na terenu, ponekad su dovoljne i brojke. Tako je samo, na primer, za potrebe osiguranja tunela pobijeno 1.012 šipova.     

Tunel i vijadukt u Čortanovcima samo su dva od više od 60 objekata koji se grade na toj deonici

– Vijadukt dug oko tri kilometra sastoji se od dve konstrukcije pa se može reći da ga čine dva mosta od tri kilometra – napominje Melentijević. – Konstrukcija je podeljena na pet segmenata, s više od 59 stubnih mesta. Većina tih stubnih mesta ima po dva stuba, koji se oslanjaju na naglavne grede, za koje su u zemlju položena 1.322 šipa, čija ukupna dužina je 40 kilometara. Radilo se u vrlo složenim geološkim uslovima. Najviši stub ima 26 metara, računajući do donje ivice rasponske konstrukcije. Na početku konstrukcije naspram 20 stubnih mesta obavljena je zaštita od klizišta u vidu 20 konstrukcija po sedam šipova raspoređenih u vidu latiničnog slova V. Završeni su radovi na svim šipovima, temeljima stubova i sva stubna mesta. Sada se radi na rasponskim konstrukcijama, i to u dve smene. Praktično, radno vreme traje do sat posle ponoći, i posao se odvija u skladu sa zacrtanom dinamikom.

Od Beške nova pruga drastično menja putanju. Za potrebe gradnje nove trase u Beški će biti srušeno 19 kuća

Tunel i vijadukt u Čortanovcima samo su dva od više od 60 objekata koji se grade na toj deonici. Gradnja tih objekata predmet je aneksa ugovora koji je sklopljen s kompanijom „RŽD internešenel“ u novembru 2017. godine. Većina pomenutih objekta je u radu. Završena je galerija, odnosno denivelacija šidskih i novosadskih koloseka, kao i putnički pothodnik u Inđiji. U tom mestu u toku su radovi na jednom od podvožnjaka za prolazak vozila, pešaka i biciklista u Ulici Branka Radičevića, dok će drugi, planiran u Ulici vojvode Putnika, početi da se gradi kada prvi bude gotov.     

Kako saznajemo od direktora projekta brze pruge na deonice Stara Pazova – Novi Sad Zlatibora Kurucića, osim tog najdužeg vijadukta na toj deonici, u Čortanovcima, na 59. kilometru pruge od Beograda, grade se još dva manjih dimenzija. Prvi je na 51. kilometru pruge, u Beški. Njegova gradnja je počela u decembru prošle godine i, po Kurucićevim rečima, odmiče u skladu s predviđenom dinamikom. Biće dug oko pola kilometra. U toku je dopremanje čeličnih rasponskih konstrukcija iz Voronježa u Rusiji. Kako napominje, za jedan raspon potrebno je četiri segmenta od deset metara.  

Na deonici od Karlovaca prema Petrovaradinu počelo je da se radi. Propusti su prvi objekti koji se grade. Materijal – šine i pragovi, i mehanizacija spremni čekaju polaganje u železničkoj stanici u Petrovaradinu

Drugi vijadukt, na 55. kilometru, gradi se od aprila u Čortanovcima, nedaleko od nekadašnje železničke stanice. Taj vijadukt biće nešto kraći, oko 320 metara, i nosiće ga devet stubova.

– Novoprojektovana pruga, otprilike do 50. kilometra prati staru trasu pruge, a od Beške drastično menja putanju – kaže Kurucić. – Za potrebe gradnje nove trase u Beški će biti srušeno 19 kuća. Na mestu doskorašnjeg pružnog prelaza u tom mestu projektovana je izgradnja podvožnjaka, dok se na približno 54. kilometru, gde je planirana železnička stanica, uveliko izvode radovi.

Na trasi nove pruge neće biti ukrštanja pruge s drumskim saobraćajnicama i svih deset biće denivelisano, što će biti slučaj i s pomenutim u Beški.

Na teritoriji karlovačke opštine radovi na trasi buduće brze pruge se odvijaju od februara, kada je obustavljen železnički saobraćaj.

Završeni su galerija, odnosno denivelacija šidskih i novosadskih koloseka i putnički pothodnik u Inđiji

Letos je počelo formiranje trase nove pruge u Karlovcima, koja će u odnosu na nekadašnju zadirati malo više u nebranjenu zonu. Radovi i dalje teku na pešačko-biciklističkom pothodniku. U septembru je na tom objektu nastavljen iskop zemlje do zgrade nekadašnjeg Saveznog centra za mehanizaciju, gde će biti ulaz u pothodnik. Prošlog meseca je izbetoniran i prvi raspon na nadvožnjaku namenjenom za motorna vozila i njihovo kretanje do obale Dunava. Radovi se izvode i na mestu gde će biti nova železnička stanica, gde je prethodno izgrađen peronski pothodnik, zatim na pojedinim propustima, kao i na ulazu u Sremske Karlovce iz smera Inđije, u blizini Lipovačkog potoka, gde je predviđena gradnja manjeg mosta.       

I na deonici od Karlovaca prema Petrovaradinu počelo je da se radi. Propusti su prvi objekti koji se grade. Gradnja triju je u toku, a materijal – šine i pragovi, i mehanizacija spremni čekaju polaganje u železničkoj stanici u Petrovaradinu.   

Zorica Milosavljević

 

Radovi od Stare Pazove do Novog Sada

Rekonstrukcija i modernizacija otvorene pruge između Stare Pazove i Novog Sada počela je marta 2018. godine i do sada je položeno više od 20 kilometara šina. Ceo posao, po ugovoru, treba da bude završen do kraja 2021. godine, a finansira se iz ruskog kredita.

Piše:
Pošaljite komentar