Бранко Ружић за Дневник: Имамо најбољу комбинацију за наставак реформи
НОВИ САД: Прошло је два месеца од када је потпредседник СПС-а Бранко Ружић дошао на чело Министарства државне управе и локалне самоуправе, које је „наследио” од премијерке Ане Брнабић. У разговору за „Дневник” оцењује да „грађани Србије могу заиста бити поносни на то шта је све у prеthodnе четири године урађено по питању реформе јавне управе“.
Како објашњава, започете су озбиљне промене које ће водити Србију напред и на корист свих наших грађана.
Уводимо ред у начин запошљавања, начин рада и вредновање квалитетних радника, како их и за шта плаћамо, али и убрзавамо административне поступке да грађани Србије више никад не би своје драгоцено време проводили шетајући од шалтера до шалтера, дајући паре за документа која ми већ имамо у нашим базама. Реформа јавне управе неће стати, она није орочена, већ ће се, ако желимо да будемо увек у корак са светом, стално спроводити. Стога, ако морам да издвојим нешто од задатака, то би било управо убрзавање процеса и посвећеност свих службеника променама, каже министар Ружић поводом дилеме о томе који је задатак до сада прибележио као приоритетан.
Проблем дугова локалних самоуправа и даље виси у ваздуху, да ли сте смислили некакво одрживо решење и када би Влада могла донети те мере?
За решавање тог проблема је потребан системски приступ Владе Србије. Једно министарство такав проблем не може решити само, али начини свакако постоје.
Морамо да сагледамо све могућности како да тај проблем решимо.
Припремате ли нека нова законска решења у свом ресору?
Управо су нам на јавној расправи измене закона о запосленима и о платама у јавним службама, које представљају добар темељ за праведност, транспарентност, бољу организацију рада и финансијско управљање јавним службама, што ће у коначном за резултат имати мотивисаније раднике и квалитетније услуге за наше грађане.
За то нам је био потребан каталог радних места, који представља и коначно увођење реда у томе која су радна места потребна у јавној управи јер, на пример, сада у јавним службама постоји око 2.000 послова и неколико хиљада различитих радних места.
Циљ нам је да тим каталогом јасно дефинишемо та радна места и ограничемо их на 870. На тај начин сужавамо простор за злоупотребе, самовољу и личне изборе појединаца, које су се сигурно дешавали у prеthodnom периоду.
Да ли размишљате о томе да крајем ове године предложите укидање законског решења о забрани запошљавања у јавном сектору?
Пре такве одлуке, морамо да будемо сигурни да смо направили уређен систем који је одржив, и да кадровску политику ускладимо с потребама послова и финансијским могућностима, што управо законима које сада предлажемо и чинимо.
Какав је ваш став, да ли грађани треба да бирају градоначелника непосредно, или вам је садашње решење прихватљиво?
Ако питате мене, одговорност градоначелника, то јест председника општине је велика и треба у сваком смислу да одговара сваком грађанину локалне самоуправе коју представља.
СПС одавно није имао градоначелника Београда. Хоћете ли имати свог кандидата, кога бисте ви предложили?
СПС је већ увелико у темељним предизборним припремама за градске изборе у Београду.
Нама, као држовотворној странци, најважније је да Београђанке и Београђани добију одговорну, способну и модерну градску власт коју ће водити СПС заједно са својим стратешким партнером СНС-ом.
Градоначелник ће бити само први међу једнакима и свакако ће бити неко кога ће предложити коалиција СНС-а и СПС-а.
Стижете ли с Дачићем да попијете кафу после седнице Владе?
Већ је устаљена пракса да после сваке седнице Владе сви министри из СПС-а иду на кафу код првог потпредседника Владе.
Зато сматрам да је постојећи модел управо одраз делегираног легитимитета који носе одборници локалних скупштина, а који проистиче из политичке воље носилаца суверенитета конкретних локалних заједница.
Поједини медији су вас критиковали због тога што сте расписали тендер за помоћ при измени Закона о странкама. Докле сте стигли у том послу и због чега сте се одлучили за тај неуобичајени потез?
Погрешно је то протумачено у медијима. За специфичности које закон мора да мења, а које су врло осетљиве и уско стручне, потребна је и додатна експертиза.
Иначе је то пројекција из prеthodnog периода.
Шта је преломило да уђете у Владу, након што сте у више наврата критиковали однос СНС-а према вашој странци. Шта се променило?
У турбулентним временима потребно је јединство странака које окупљају највећи број грађана, а да је то добра одлука, показали су и последњи изборни резултати.
Нема дилеме да је то најбоља комбинација за наставак суштинских реформи који ће нашим грађанима донети бољитак.
Након председничких избора Вучић је обнародовао стратешко партнерство СПС-а и СНС-а. Шта оно у ствари подразумева?
Подразумева заједнички рад на свим активностима које доводе до тога да наша земља буде стабилна и политички и економски, да њен углед у свету расте, да има европску будућност, а да њени грађани живе боље.
Председник Србије најавио је ове јесени, између осталог, и расправу о промени Устава. Какав је ваш став, треба ли Србији још децентрализације, да ли је садашњи изборни систем добар и треба ли га мењати?
За такву одлуку потребан је шири консензус, којем треба да prеthodi конкретна дискусија свих актера.
Свака реформа највишег правног акта неке државе треба да води бољитку и увремењености одредби које ће се мењати.
Светлана Станковић