За стручну анализу кружних раскрсница - 3,3 милиона динара
НОВИ САД: Пројектанти се све чешће опредељују за примену кружних токова јер се на тај начин, између осталог, „смирује саобраћај”, међутим, на друштвеним мрежама неретко осване неки хит-снимак возача који се и не сналазе баш најбоље на таквим раскрсницама.
Надлежни у Градској управи за саобраћај и путеве одлучили су да израду студије о безбедности саобраћаја у кружним раскрсницама на тендеру повере новосадским фирмама „Адомне” и „МХМ-пројект”. Та стручна анализа коштаће готово 3,3 милиона динара, без ПДВ-а, а одговорни пројектанти ће посао морати да заврше за 240 дана, с тим да су им на располагању, између осталог, и Смарт-план Новог Сада и саобраћајни транспортни модел НОСТРАМ.
У већини земаља чак 40 до 60 одсто од укупног броја саобраћајних незгода дешава се на раскрсницама па је, да би се на прави начин сагледали досадашњи ефекти, али и будући потенцијали примене кружних токова, неопходно анализирати њихову безбедност. Како је у тендерској документацији наведено, сврха студије и пратећих истраживања је смањење незгода и њихових последица на подручју Новог Сада, те унапређење свести о значају кружних раскрсница, као и развој методологије за унапређење безбедности саобраћаја на таквим раскрсницама.
Осим прикупљања података о саобраћајним незгодама и њиховим последицама, истраживање би требало да садржи и анализу понашања учесника у саобраћају и окружења, пута и кружних раскрсница. Експерти ће морати да идентификују проблеме и мапирају критичне тачке у граду, те да анализирају понашање возача, брзину кретања возила, саобраћајне токове на кружним раскрсницама, како су они пројектовани, али и зашто долази до незгода. Студија би требало да садржи и предлог мера, као и начин контроле и праћење ефеката након њихове реализације.
По дефиницији, кружне раскрснице су каналисане, с непроходним или делимично проходним средишњим острвом и кружним возним током, на који се вежу три или више прикључних путева у нивоу, а у којем се саобраћај одвија у смеру супротном казаљци на сату. С аспекта безбедности, погодности таквих раскрсница су то што возачи морају бити веома опрезни да би пропустили оне који су већ у кружном току. Осим тога, пошто укупан саобраћај долази из једног правца и лева скретања су елиминисана, долази до смиривања саобраћаја јер возачи круже око острва у средишту раскрснице.
Ј. В.