overcast clouds
14°C
25.03.2025.
Нови Сад
eur
117.0992
usd
112.8015
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

У АЕРОКЛУБУ НА ЧЕНЕЈУ И жене могу да освоје небо

11.09.2022. 11:55 11:59
Пише:
Фото: Dnevnik.rs

Аероклуб „Нови Сад“, који се некада убрајао међу најбоље у Југославији, следеће године ће обележити 100 година постојања. Након разних изазова, с којима су се чланови сусрели у прошлости, Клуб полако враћа стари сјај, а најбољи доказ за то је покретање једриличарске секције након десетак година паузе, као и падобранске секције.

Тренутно је на обуци за пилота једрилице пет кандидата, међу којима је и Вера Козоморић, наставница енглеског језика.

- Све је почело из уживања у природи на Ченеју и знатижеље да видим супруга како лети. Свако воли да има неки хоби, нешто што га опушта и скреће мисли, а ја сам изабрала једриличарство – каже Вера додајући да се уписала на обуку за пилота из љубави према ваздухопловству и жеље да се и она вине у небеса. – И жене се могу успешно бавити летењем, али уколико имају одређене вештине или да настоје да их развију. Оне које се можда држе стереотипа и деле спортове и хобије на мушке и женске вероватно никад неће размишљати о бављењу једриличарством. Ипак, охрабрујем све да дођу на ченејски аеродром, упознају се с оним што Клуб нуди и чарима летења, јер сам сигурна да ће се бар неко заљубити у овај спорт.

Вера сматра да још нема довољно добру оријентацију у простору, те је током обуке ставила посебан нагласак на тај сегмент. За њу је безбедност на првом месту, па тек онда уживање у једрењу небом. Према њеном мишљењу онај који жели да се бави једриличарством треба да поседује и одређене особине: сналажљивост, смиреност, рационално размишљање и да добро познаје себе и запита се да ли је дорастао томе.

- Пре обуке сам летела авионом, али ми је угођај кварила бука мотора коју једрилица нема – присећа се наша саговорница. - Тишина и звук ветра пружају сасвим другачији доживљај. Осети се свака промена, понирање и подизање, скоро као на ролеркостеру, на шта се, истина, треба навикнути. Упркос томе, током првог лета с инструктором, нисам осећала страх.

Секција једриличарства Аероклуба „Нови Сад“ опремљена је с једрилицом с два седишта која служи за обуку и тренажу, као и пластичним једрилицама једноседима. Иван Миладиновић из једриличарске секције појашњава да Клуб ради сваког викенда, али да је у плану да од пролећа летове обављају и радним данима.

- Обука пилота се састоји из теоријског и практичног дела. Теорија је важна да се савлада јер се стичу знања из области аеродинамике, теорије летења и метеорологије која је нарочито значајно за пилоте једрилица – објашњава Миладиновић. - Након тога, долази практичан део који подразумева да полазник с инструктором седа у ваздухоплов. Током првог лета кандидат, тек овлаш, додирује команде, док инструктор управља. Како време одмиче и повећава се број летова полазник све више преузима управљање једрилицом.


Није лако управљати летелеицом

Иван Миладиновић истиче да постоји разлика у летењу једрилицом и авионом, те да је тешко довољно сликовито описати те доживљаје. Из кабине једрилице пилот може у тишини да посматра невероватне пејзаже, који сваки пут одузимају дан: спој бескрајене зелене равнице и плавног неба с белим облацим.

- Једрилица се од класичног ваздухоплова разликује по томе што не користи мотор као погон, већ небом једри захваљујући зонама топлог ваздуха који струји ка горе – појашњава Миладиновић. – Уколико је пилот веш и добро порцени атмосферске услове може без већих проблема да прелети велике удаљености и на пример да стигне до Суботице и назад до Новог Сада. Једриличарство је захтево и изискује вештину. Пилот треба да прати метеоролошке услове, добро да се оријентише, познаје техничке карактеристике ваздухоплова, води рачуна о зонама топлог ваздуха...


Према речима Миладиновића тренутак, када се полазник припрема за први лет без инструктора, може бити стресан јер га могу савладати мисли да овог пута неће бити никог поред њега да прискочи у помоћ, коригује га или да савет.

- Пракса ипак показује да се током тог првог лета кандидати не сусрећу с већим изазовима и да су инструктори свој део посла одрадили беспрекорно и да су успели да пренесу своје изнање и искуство – каже Миладиновић. - Полазници који заврше обуку полако стичу сигурност у себе, сви страхови нестају и уживање у летењу је тада употпуњено. Када се одради одређени број сати летења полазник има право да конкуише за добијање међународне дозволе за пилота у оквиру којих се полажу тестови и практични део и треба да уради лекарски преглед.

Љубитељи ваздухопловства више информација могу добити на сајту Аероклуба, а инструктори препоручују да грађани који су заинтересовани посете Клуб на Ченеју, упознају његове чланове, види летелице или чак учесвује у демо-лету, па да се тек онда одлуче да ли да освоје небо.

С. Ковач

Фото: С. Шушњевић и Аероклуб „Нови Сад”

Пише:
Пошаљите коментар