СПОЈ ПРОШЛОГ И БУДУЋЕГ Нови Сад гради МОДЕРАН ПЕШАЧКО-БИЦИКЛИСТИЧКИ МОСТ до Петроварадинске тврђаве на стубовима срушене железничке ћуприје „Франца Јозефа“
Идеја о изградњи новог моста на стубовима некадашњег железничког моста Франца Јозефа, актуелна је већ деценијама.
Меморандум о разумевању, који су недавно потписали министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре у Влади Републике Србије Горан Весић и представник кинеске компаније „Шангдонг“ (China Схандонг Интернатионал Ецономиц анд Technical Цооператион Гроуп Лтд) Џуанг Јонг, изузетно је важан корак ка реализацији тог за Нови Сад значајног пројекта.
Министар Весић је рекао да је ово историјско време за Нови Сад, јер се никада до сад није толико мостова градило истовремено, док је представник „Шандонга“ изјавио да ће та компанија изградњи пешачко-бициклистичког моста приступити професионално, озбиљно и одговорно, као и досадашњим пројектима.
- Нови Сад се налази на траси једног ауто-пута а у наредним годинама биће прикључен на још два - на Фрушкогорски коридор и Зрењанин - рекао је Весић и напоменуо да је град с Београдом повезан брзом пругом. - Веома брзо грађани ће брзом пругом моћи да путују и до Суботице, Будимпеште, Ниша и Скопља и то је један од доказа да Нови Сад постаје комфорно место за живот.
Градоначелник Новог Сада Милан Ђурић подсетио је да је његов prеthodnik Милош Вучевић започео тај изузетно важан пројекат, с обзиром на то да је 2022. године закључен уговор са пројектантском кућом о изради документације до нивоа идејног решења, у вредности од око 52 милиона динара.
– Нови Сад не добија само мост, већ и атракцију у подножју Петроварадинске тврђаве, као и одличну повезаност са међународним бициклистичким коридором Еуро вело 6 - објаснио је Ђурић. - Уверен сам да ће ово представљати и један од највећих туристичких потенцијала нашег града.
За израду техничке документације, што између осталог подразумева геодетске радове, геомеханичка истраживања и идејно решење, али и студију оправданости с идејним пројектом, задужен је Саобраћајни институт ЦИП из Београда. На основу израђеног идејног пројекта процењено је да ће градња пешачко-бицикликстичког моста, с приступним саобраћајницама коштати 40 милиона евра, с тим да ће реализацију пројекта заједнички са по 50 одсто финансирати Град и Покрајина.
Намењен искључиво пешацима и бицклистима, мост који ће премостити Дунав користећи стубове prеthodnog моста, биће дуг 450 метара и широк 12 метара.
Према победничком решењу архитектонског конкурса из 2019. године, које представља полазну основу за израду техничке документације, предиђени су видиковци на самом мосту, зелени појас, галеријски и други уметнички простори.
Ревитализацијом дела трасе некадашње пруге, укључујући и обнову моста и тунела биће остварена пешачко-бициклистичка веза рекреативне зоне кеја, с новосадске стране, и подунавског бедема, с петроварадинске стране. То подразумева везу с Кејом жртава Рације, Сунчаним кејом и Булеваром цара Лазара, с бачке стране, односно везу с Каменичким путем преко дела Дунавског бедема, те повезаонст Горње тврђаве и Прерадовићеве улице у зони „Ловотурса“, на сремској страни.
Пројекат изградње новог пешачко-бициклистичког моста Франца Јозефа подразумева уређење више просторно-функционалних сегмената, односно градњу приступних рампи за мост и уређење партера на новосадској страни, дуж Булевара цара Лазара, од раскрснице са Улицом Стевана Мусића, закључно са раскрсницом са Радничком улицом. Предвиђена је реконструкција Улице Каменички пут у подножју Петроварадинске тврђаве, као и изградња приступних рампи за мост, уз уређење партера на бедему дуж Каменичког пута, али и санација и уређење некадашњег железничког тунела, укључујући и градњу нове гране тунела и тунелског окна за смештање лифтова и степеништа. Укупна дужина тунела под Тврђавом је 355 метара.
Осим тога, требало би уредити излаз на Тврђаву и партер у зони паркинга на месту некадашње стражаре и реконструисати саобраајнице и приступ тунелу у зони „Ловотурса“. Ту је, на самом крају излаза из тунела, превиђено проширење пешачких стаза, и уклапање са планираном Ботаничком баштом, која је у фази пројектовања Како је на интернет страници Саобраћајног института ЦИП наведено мостовска конструкција је челична решетка ста континуална греда укупног распона 412 метара.
Пешачки и бициклистички саобраћај биће раздвојени, а на том средишњем делу моста ће бити уређен простор за одмор. Планирана ширина пешачког дела је шест метара, стазе у средини метар и по, док ће трака за бициклисте бити три метра. Како би се успорило кретање бициклиста, на три места су предвиђена блага скретања и управо ће ту бити видиковци. И док су пешачка и бициклистичка трака предвиђене за кретање, стаза између њих ће служити за окупљање, одмор, спорт на отвореном, излагање радова из атељеа и слично, а планиран је и зелени појас.
На мосту, као и у тунелу, није предвиђен аутомобилски, аутобуски или камионски саобраћај, али ће, уколико буде потребе, туда моћи да пролазе техничке службе за одржавање или службе за ванредне ситуације.
Ј. Вукашиновић