Следи реконструкција пешачких и бициклистичких стаза
Дуго очекивана и најављивана реконструкција пешачких и бициклистичких стаза у Футошкој улици и Футошком путу требало би да почне до краја лета, будући да је Градска управа за грађевинско земљиште и инвестиције одабрала извођаче.
Реч је, иначе, о другој фази, што обухвата радове на деоници од Хајдук Вељкове улице до Булевара патријарха Павла, а, осим изградње пешачких и бициклистичких стаза, предвиђено је и постављање саобраћајне сигнализације, клупа и корпи за отпатке, као и урбане опреме попут носача за бицикле и жардињера.
Једини учесник на тендеру Градске управе, новосадски “Пут инвест”, понудио је да заједно с фирмом “AB&CO” из Новог Сада, која је задужена за геодетске радове, реконструише стазе и набави одговарајућу опрему за 240 дана. Вредност инвестије је око 181,1 милион динара с ПДВ-ом, односно готово 151 милион, без тог пореза.
Предмет пројекта, који је урадио Архитектонско-грађевински институт из Новог Сада, су стазе са обе стране улице, укупне дужине седам километара, прелази, аутобуска стајалишта, платои испред школа и других јавних установа, као и платои за контејнере. Радови су подељени у две фазе, односно на деонице од Булевара ослобођења до Хајдук Вељкове и од те улице до Булевара Патријарха Павла.
Како је у тендерској документацији објашњено, деонице на којима нису решени имовинско-правни односи, од Улице Илариона Руварца до Булевара Европе, изостављене су из пројекта, као и оне од Булевара Европе до Улице цара Душана, с јужне стране.
Стазе на Футошком путу и истоименој улици су готово целом дужином оштећене, због коренског система дрвећа, пуне бројних закрпа и денивелација. Одговорни пројектанти су као проблеме навели и недовољан капацитет стаза, имајући у виду повећан обим бициклистичког саобраћаја, али и безбедност бициклиста у зонама раскрсница, као и аутомобиле паркиране на стазама.
Бициклистичке стазе ће целом дужином, с обе стране улице, бити проширене, што ће, између осталог, обезбедити неометано мимолилажење и претицање. Такође, стазе ће бити удаљене од дрвореда, што ће смањити утицај коренског система и оштећења коловозне конструкције, као и могућу штету на дрвећу приликом градње.
Проблем фукционисања пешачког и бициклистичког саобраћаја, због непрописно паркираних аутомобила, биће решен постављањем одговарајућих баријера, а да паркирана возила, на колским улазима индивидуалних објеката, не би ометала кретање бициклиста, где год је то могуће, биће остављено пет метара од проточног дела Футошке улице до стаза.
Жива ограда ће, како је објашњено, бити измештена на свим деловима трасе, где то просторне могућности дозвољавају, али је остављен слободан простор за формирање нове или пак неких других засада између пешачке и бициклистичке стазе. На деоницама, где су услови то дозволили, пешачки и бициклистички саобраћај је раздвојен, али на многим местима то није био случај. Пројектанти наводе да су два разлога за то - корење дрвећа и колски улази.
Када је реч о стајалиштима, њихов положај остаје исти, уз корекцују дужине, тако да могу стати два стандардна аутобуса. Ширина пешачких стаза варира од 2,25 до три метра, у зависности од расположивог простора, а пешачки прелази биће прилагођени кретању слепих и слабовидих, као и особа с инвалидитетом.
Планирано је поплочање од бехатон коцки, а када је реч о урбаном мобилијару, у близини јавних објеката предвиђена су одморишта, с тим да су клупе за одмор планиране и код аутобуских стајалишта. Канте за отпатке биће распоређене у близини клупа, а на мини тргу код крака Улице браће Рибникар биће постављене жардињере са зеленилом. Паркинг места за бицикле предвиђена су на два места - у близини Сателитске пијаце и у Школској улици.
Ј. Вукашиновић