Sledi rekonstrukcija pešačkih i biciklističkih staza
Dugo očekivana i najavljivana rekonstrukcija pešačkih i biciklističkih staza u Futoškoj ulici i Futoškom putu trebalo bi da počne do kraja leta, budući da je Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije odabrala izvođače.
Reč je, inače, o drugoj fazi, što obuhvata radove na deonici od Hajduk Veljkove ulice do Bulevara patrijarha Pavla, a, osim izgradnje pešačkih i biciklističkih staza, predviđeno je i postavljanje saobraćajne signalizacije, klupa i korpi za otpatke, kao i urbane opreme poput nosača za bicikle i žardinjera.
Jedini učesnik na tenderu Gradske uprave, novosadski “Put invest”, ponudio je da zajedno s firmom “AB&CO” iz Novog Sada, koja je zadužena za geodetske radove, rekonstruiše staze i nabavi odgovarajuću opremu za 240 dana. Vrednost investije je oko 181,1 milion dinara s PDV-om, odnosno gotovo 151 milion, bez tog poreza.
Predmet projekta, koji je uradio Arhitektonsko-građevinski institut iz Novog Sada, su staze sa obe strane ulice, ukupne dužine sedam kilometara, prelazi, autobuska stajališta, platoi ispred škola i drugih javnih ustanova, kao i platoi za kontejnere. Radovi su podeljeni u dve faze, odnosno na deonice od Bulevara oslobođenja do Hajduk Veljkove i od te ulice do Bulevara Patrijarha Pavla.
Kako je u tenderskoj dokumentaciji objašnjeno, deonice na kojima nisu rešeni imovinsko-pravni odnosi, od Ulice Ilariona Ruvarca do Bulevara Evrope, izostavljene su iz projekta, kao i one od Bulevara Evrope do Ulice cara Dušana, s južne strane.
Staze na Futoškom putu i istoimenoj ulici su gotovo celom dužinom oštećene, zbog korenskog sistema drveća, pune brojnih zakrpa i denivelacija. Odgovorni projektanti su kao probleme naveli i nedovoljan kapacitet staza, imajući u vidu povećan obim biciklističkog saobraćaja, ali i bezbednost biciklista u zonama raskrsnica, kao i automobile parkirane na stazama.
Biciklističke staze će celom dužinom, s obe strane ulice, biti proširene, što će, između ostalog, obezbediti neometano mimolilaženje i preticanje. Takođe, staze će biti udaljene od drvoreda, što će smanjiti uticaj korenskog sistema i oštećenja kolovozne konstrukcije, kao i moguću štetu na drveću prilikom gradnje.
Problem fukcionisanja pešačkog i biciklističkog saobraćaja, zbog nepropisno parkiranih automobila, biće rešen postavljanjem odgovarajućih barijera, a da parkirana vozila, na kolskim ulazima individualnih objekata, ne bi ometala kretanje biciklista, gde god je to moguće, biće ostavljeno pet metara od protočnog dela Futoške ulice do staza.
Živa ograda će, kako je objašnjeno, biti izmeštena na svim delovima trase, gde to prostorne mogućnosti dozvoljavaju, ali je ostavljen slobodan prostor za formiranje nove ili pak nekih drugih zasada između pešačke i biciklističke staze. Na deonicama, gde su uslovi to dozvolili, pešački i biciklistički saobraćaj je razdvojen, ali na mnogim mestima to nije bio slučaj. Projektanti navode da su dva razloga za to - korenje drveća i kolski ulazi.
Kada je reč o stajalištima, njihov položaj ostaje isti, uz korekcuju dužine, tako da mogu stati dva standardna autobusa. Širina pešačkih staza varira od 2,25 do tri metra, u zavisnosti od raspoloživog prostora, a pešački prelazi biće prilagođeni kretanju slepih i slabovidih, kao i osoba s invaliditetom.
Planirano je popločanje od behaton kocki, a kada je reč o urbanom mobilijaru, u blizini javnih objekata predviđena su odmorišta, s tim da su klupe za odmor planirane i kod autobuskih stajališta. Kante za otpatke biće raspoređene u blizini klupa, a na mini trgu kod kraka Ulice braće Ribnikar biće postavljene žardinjere sa zelenilom. Parking mesta za bicikle predviđena su na dva mesta - u blizini Satelitske pijace i u Školskoj ulici.
J. Vukašinović