Школарци уче како је живео обичан човек
НОВИ САД: У односу на наставу од пре десетак година, данашњи школарци већ неко време имају могућност да похађају изборне предмете, прилагођене узрасту и плану и програму одређеног разреда.
Управо један од тих предмета, Свакодневни живот људи у прошлости, намењен деци од петог до осмог разреда, међу најпопуларнијим је изборима ђака новосадске ОШ „Бранко Радичевић”. По речима директора те осмолетке Александра Малетина, највећи број деце се од петог разреда опредељује да изучава ту тематику захваљујући квалитетном раду наставнице историје која предаје и Свакодневни живот људи у прошлости, Браниславе Јовановић.
– Већ седам година имам част да предајем тај диван изборни предмет, где деца проучавају како су обични људи, а не они који су градили и мењали историју, некада живели – каже Бранислава Јовановић. – Велики број ученика се интересује за наставу, и то ми веома значи. На часовима су деца опуштена па знају и да искажу разне афинитете и развијају, можда и прикривене, таленте, пошто је предмет такав да се много глуми, игра, пева, презентује и слика. Када уђу у учионицу, најчешће питају: „А шта ћемо данас радити?”, док са часова одлазе весели и растерећени.
На основу наученог, ђаци стварају радове и уметничка дела који буду изложени у школи, или припремају представе, које потом изводе пред осталим школарцима. Предмет проучава прошлост паралелно с градивом историје, те се, на пример, у петом разреду изучава стари век, живот старих Грка и Римљана. Осмаци градивом већ долазе до савременог живота па су Бранислава Јовановић и њени ученици прошле године припремили представу „Недостајем сама себи”, на тему наркоманије и борбе против те зависности, успевши да пренесу вредну позитивну поруку вршњацима и млађим ђацима. Тренутно, наставница Јовановић с ученицима седмог и осмог разреда ради на представи „Поп Ћира и поп Спира”, приказујући живот у војвођанском селу крајем 19. века.
Школа „Бранко Радичевић” својим ученицима нуди могућност целодневне наставе, од 8 до 16 часова, која представља значајну погодност за децу, али и родитеље, те је и веома популарна опција у тој осмолетки. У том случају, како каже директор школе Александар Малетин, са ђацима раде две учитељце, а деца за то време све домаће задатке раде у школи, где и уче, понављају ново градиво, имају vannastavnе активности... Свеске и књиге носе кући само викендом. Та опција је доступна у првом и другом разреду, док од трећег деца прелазе у класичну наставу с једном учитељицом.
– Бојим се да деца заборављају оно што је традиционално. Наш предмет, који обједињује музичко, ликовно, српски језик па и веронауку, негује традицију која је печат нашег постојања и основа за опстанак наше културе – поручује Бранислава Јовановић.
Да би се адекватно припремили за различите изборне предмете, међу којима је и Лепо писање, или Хор и оркестар, наставници пролазе кроз семинаре и обуке. Директор Малетин каже да је рад његових предавача на тим предметима веома квалитетан, уз пажњу да се не запостављају редовни предмети, који су заступљени на завршном испиту. Заваљујући таквом приступу, Малетин с поносом истиче да су осмаци те школе на крају протекле шкослке године заузели шесто место у укупном пласману новосадских школа на завршном испиту.
Д. Ристић