Školarci uče kako je živeo običan čovek
NOVI SAD: U odnosu na nastavu od pre desetak godina, današnji školarci već neko vreme imaju mogućnost da pohađaju izborne predmete, prilagođene uzrastu i planu i programu određenog razreda.
Upravo jedan od tih predmeta, Svakodnevni život ljudi u prošlosti, namenjen deci od petog do osmog razreda, među najpopularnijim je izborima đaka novosadske OŠ „Branko Radičević”. Po rečima direktora te osmoletke Aleksandra Maletina, najveći broj dece se od petog razreda opredeljuje da izučava tu tematiku zahvaljujući kvalitetnom radu nastavnice istorije koja predaje i Svakodnevni život ljudi u prošlosti, Branislave Jovanović.
– Već sedam godina imam čast da predajem taj divan izborni predmet, gde deca proučavaju kako su obični ljudi, a ne oni koji su gradili i menjali istoriju, nekada živeli – kaže Branislava Jovanović. – Veliki broj učenika se interesuje za nastavu, i to mi veoma znači. Na časovima su deca opuštena pa znaju i da iskažu razne afinitete i razvijaju, možda i prikrivene, talente, pošto je predmet takav da se mnogo glumi, igra, peva, prezentuje i slika. Kada uđu u učionicu, najčešće pitaju: „A šta ćemo danas raditi?”, dok sa časova odlaze veseli i rasterećeni.
Na osnovu naučenog, đaci stvaraju radove i umetnička dela koji budu izloženi u školi, ili pripremaju predstave, koje potom izvode pred ostalim školarcima. Predmet proučava prošlost paralelno s gradivom istorije, te se, na primer, u petom razredu izučava stari vek, život starih Grka i Rimljana. Osmaci gradivom već dolaze do savremenog života pa su Branislava Jovanović i njeni učenici prošle godine pripremili predstavu „Nedostajem sama sebi”, na temu narkomanije i borbe protiv te zavisnosti, uspevši da prenesu vrednu pozitivnu poruku vršnjacima i mlađim đacima. Trenutno, nastavnica Jovanović s učenicima sedmog i osmog razreda radi na predstavi „Pop Ćira i pop Spira”, prikazujući život u vojvođanskom selu krajem 19. veka.
Škola „Branko Radičević” svojim učenicima nudi mogućnost celodnevne nastave, od 8 do 16 časova, koja predstavlja značajnu pogodnost za decu, ali i roditelje, te je i veoma popularna opcija u toj osmoletki. U tom slučaju, kako kaže direktor škole Aleksandar Maletin, sa đacima rade dve učiteljce, a deca za to vreme sve domaće zadatke rade u školi, gde i uče, ponavljaju novo gradivo, imaju vannastavne aktivnosti... Sveske i knjige nose kući samo vikendom. Ta opcija je dostupna u prvom i drugom razredu, dok od trećeg deca prelaze u klasičnu nastavu s jednom učiteljicom.
– Bojim se da deca zaboravljaju ono što je tradicionalno. Naš predmet, koji objedinjuje muzičko, likovno, srpski jezik pa i veronauku, neguje tradiciju koja je pečat našeg postojanja i osnova za opstanak naše kulture – poručuje Branislava Jovanović.
Da bi se adekvatno pripremili za različite izborne predmete, među kojima je i Lepo pisanje, ili Hor i orkestar, nastavnici prolaze kroz seminare i obuke. Direktor Maletin kaže da je rad njegovih predavača na tim predmetima veoma kvalitetan, uz pažnju da se ne zapostavljaju redovni predmeti, koji su zastupljeni na završnom ispitu. Zavaljujući takvom pristupu, Maletin s ponosom ističe da su osmaci te škole na kraju protekle škoslke godine zauzeli šesto mesto u ukupnom plasmanu novosadskih škola na završnom ispitu.
D. Ristić