ПОТРОШАЧКО ЋОШЕ: Добра гума главу чува
Многим власницима аутомобила замена гума је прва асоцијација на новембар и почетак зиме. Цена пнеуматика зависи од типа возила, димензија, произвођача и, наравно, квалитета, а, иако су стручњаци сагласни у томе да је коришћење сезонских гума безбедније, велики број возача одлучује се да за свог „љубимца” пазари универзалне (М+5).
Пре одласка у куповину већина се о ценама информише на интернету, а немали број одлучује се управо за онлајн пазар. Сајтова је заиста много, а један од популарнијих међу возачима је „Планета гума”. По речима вулканизера, људи углавном купују пнеуматике јефтинијих брендова, попут „Тигар винтера”, „Саве ескимо”, „Трајала” или неке кинеских произвођача, који су у Србији све популарнији. Иако су премијум брендови „Гуд јир”, „Мишлен” и „Континентал” квалитетнији и дуготрајнији, њих углавном пазаре они с дубљим џепом.
Да ли због короне, или пак тога што су поједине вулканизерске радње увеле заказивање, чини се да су ове године веће гужве изостале, а могуће је да су се возачи већ навикли на обавезу замене пнеуматика па не чекају последњи час. За замену је потребно издвојити од 500 до 900 динара по точку, што подразумева демонтажу, монтажу и балансирање, те цех по аутомобилу углавном износи између 2.000 и 3.000. Што су веће димензије гума, већи је и издатак, који може достићи 4.000 или 5.000 динара.
Из Ауто-мото савеза Србије (AMCC) кажу да зимске гуме у просеку трају око три-четири године, што, имајући у виду платежну моћ просечног возача, и није баш мали издатак. Најјефтиније, таковане баџет гуме, у које спадају и кинеске и домаће, стају око 3.500 динара комад, за, рецимо, „фијат пунто”, док су пнеуматици премијум брендова и до три пута скупљи и за њих је потребно издвојити и око 10.000 динара. Да би што више уштедео, део возача одлучује се за куповину половних пнеуматика, али то је, по речима вулканизера, често „мачка у џаку”. По речима новосадских вулканизера, највише новца за нове гуме издвајају власници џипова и СУВ возила – од 6.000 до 20.000 динара за комад.
Стручњаци наглашавају да се зимске гуме, због проклизавања, обавезно монтирају на сва четири точка, а шара не сме бити плића од четири милиметра. Логично, оне се од летњих разликују по саставу, мекше су и боље приањају. Осим тога, експерти саветују возачима да користе зимске гуме, поготово онима који много времена проводе на друму. Универзалне гуме, које су 20 до 30 одсто скупље од сезонских, препоручују се возачима који не прелазе више од 10.000 километара годишње, пошто се лети више и брже хабају. Реч је о пнеуматицима који имају довољно мекоће да не губе неопходна својства у зимским условима вожње, испод седам степени Целзијусових, али управо та мекоћа утиче на то да се лети више троше.
По Закону о безбедности саобраћаја, употреба зимске опреме обавезна је већ од 1. новембра, па све до 1. априла, уколико је на путу снег, лед или поледица. Казне за непоштовање прописа крећу се од 6.000 до 20.000 динара за физичка лица, односно 60.000 до 800.000 за правна лица.
Уколико дође до саобраћајне незгоде зато што аутомобил није имао зимске гуме, што се третира као технички неисправно возлило, казне су још веће. Примера ради, у случају саобраћајке, у којој је причињена мања материјална штета и није било повређених, возач који је крив мораће да плати од 20.000 до 40.000 динара, или да пак „одлежи” казну од 45 дана затвора.
Ј. Вукашиновић и С. Ковач