POTROŠAČKO ĆOŠE: Dobra guma glavu čuva
Mnogim vlasnicima automobila zamena guma je prva asocijacija na novembar i početak zime. Cena pneumatika zavisi od tipa vozila, dimenzija, proizvođača i, naravno, kvaliteta, a, iako su stručnjaci saglasni u tome da je korišćenje sezonskih guma bezbednije, veliki broj vozača odlučuje se da za svog „ljubimca” pazari univerzalne (M+5).
Pre odlaska u kupovinu većina se o cenama informiše na internetu, a nemali broj odlučuje se upravo za onlajn pazar. Sajtova je zaista mnogo, a jedan od popularnijih među vozačima je „Planeta guma”. Po rečima vulkanizera, ljudi uglavnom kupuju pneumatike jeftinijih brendova, poput „Tigar vintera”, „Save eskimo”, „Trajala” ili neke kineskih proizvođača, koji su u Srbiji sve popularniji. Iako su premijum brendovi „Gud jir”, „Mišlen” i „Kontinental” kvalitetniji i dugotrajniji, njih uglavnom pazare oni s dubljim džepom.
Da li zbog korone, ili pak toga što su pojedine vulkanizerske radnje uvele zakazivanje, čini se da su ove godine veće gužve izostale, a moguće je da su se vozači već navikli na obavezu zamene pneumatika pa ne čekaju poslednji čas. Za zamenu je potrebno izdvojiti od 500 do 900 dinara po točku, što podrazumeva demontažu, montažu i balansiranje, te ceh po automobilu uglavnom iznosi između 2.000 i 3.000. Što su veće dimenzije guma, veći je i izdatak, koji može dostići 4.000 ili 5.000 dinara.
Iz Auto-moto saveza Srbije (AMCC) kažu da zimske gume u proseku traju oko tri-četiri godine, što, imajući u vidu platežnu moć prosečnog vozača, i nije baš mali izdatak. Najjeftinije, takovane badžet gume, u koje spadaju i kineske i domaće, staju oko 3.500 dinara komad, za, recimo, „fijat punto”, dok su pneumatici premijum brendova i do tri puta skuplji i za njih je potrebno izdvojiti i oko 10.000 dinara. Da bi što više uštedeo, deo vozača odlučuje se za kupovinu polovnih pneumatika, ali to je, po rečima vulkanizera, često „mačka u džaku”. Po rečima novosadskih vulkanizera, najviše novca za nove gume izdvajaju vlasnici džipova i SUV vozila – od 6.000 do 20.000 dinara za komad.
Stručnjaci naglašavaju da se zimske gume, zbog proklizavanja, obavezno montiraju na sva četiri točka, a šara ne sme biti plića od četiri milimetra. Logično, one se od letnjih razlikuju po sastavu, mekše su i bolje prianjaju. Osim toga, eksperti savetuju vozačima da koriste zimske gume, pogotovo onima koji mnogo vremena provode na drumu. Univerzalne gume, koje su 20 do 30 odsto skuplje od sezonskih, preporučuju se vozačima koji ne prelaze više od 10.000 kilometara godišnje, pošto se leti više i brže habaju. Reč je o pneumaticima koji imaju dovoljno mekoće da ne gube neophodna svojstva u zimskim uslovima vožnje, ispod sedam stepeni Celzijusovih, ali upravo ta mekoća utiče na to da se leti više troše.
Po Zakonu o bezbednosti saobraćaja, upotreba zimske opreme obavezna je već od 1. novembra, pa sve do 1. aprila, ukoliko je na putu sneg, led ili poledica. Kazne za nepoštovanje propisa kreću se od 6.000 do 20.000 dinara za fizička lica, odnosno 60.000 do 800.000 za pravna lica.
Ukoliko dođe do saobraćajne nezgode zato što automobil nije imao zimske gume, što se tretira kao tehnički neispravno vozlilo, kazne su još veće. Primera radi, u slučaju saobraćajke, u kojoj je pričinjena manja materijalna šteta i nije bilo povređenih, vozač koji je kriv moraće da plati od 20.000 do 40.000 dinara, ili da pak „odleži” kaznu od 45 dana zatvora.
J. Vukašinović i S. Kovač