ОШ „Мирослав Антић” негује истраживачки приступ настави: Игром до науке и нових знања
У основној школи „Мирослав Антић” у Футогу годинама се негује истраживачки приступ настави, стога су наставници пре шест година дошли на идеју да покрену пројекат на нивоу школе, да би ученици самостално, на њима занимљив и интересантан начин, а применом научних метода, долазили до одређених сазнања.
Пројекат је организован тако да су ђацима на месечном нивоу нуђени једноставни огледи које су решавали, а своје резултате су презентовали на завршној манифестацији „Фестивал науке”, који се традиционално реализује у школи.
По речима наставнице хемије те школе и координатора предмета Игром до науке Адријане Сарић, након шест година су отишли корак даље не би ли испунили свој циљ да се ученици научно описмене и проширили деловање пројекта и на слободне наставне активности, те се од ове године ђаци могу определити и за предмет Игром до науке.
– Кроз тај предмет ученици раде једноставне огледе, а бавили смо се разним темама, попут загађења буком, обновљивим изворима енергије, климатским променама, дакле свим оним што практично утиче на нашу животну околину – рекла је за наш лист Адријана Сарић. – Укључени су ученици од петог до седмог разреда, који пролазе кроз све фазе научне методе, с циљем да се научно описмене кроз научноистраживачки рад. Практично, радећи своје огледе, они морају да прођу од поставке огледа преко реализације, а сваки део огледа мора да се документује, изведе закључак и на основу тога ученици направе ворд документ или „power поинт” презентацију и прикажу своје резултате.
По њеним речима, ђаци петих разреда се баве темом која је у вези са загађењем буком, шестаци се баве изучавањем и узрочницима климатских промена, док седмаци раде на обновљивим изворима енергије. Упуства и сам оглед припреми Адријана, док деца на часу реализују задатак. Сваки оглед је практичан и ради се по принципу експеримента.
– Предмет је врло лепо прихваћен од ученика и у сва три разреда имамо групу од 30 ученика, с тим што у петом имамо две такве групе – прича наставница. – Током рада, ђаци су подељени у мање групе од по два до три ученика, да би свако од њих могао учествовати у реализацији огледа. На следећем часу обрађујемо резултате које су добили, док последњи час они презентују шта су постигли и из тога научили. Тако већ сад будимо еколошку свест код њих и надам се да ће се она одржати и када буду одрасли људи.
Како каже, сада раде на изучавању звука као узрочника буке, испитују вибрације, и то су све једноставни огледи, који се изводе с једноставним материјалима, доступним свима у кући.
– Изучавање вибрација смо радили тако што смо узели два штапића од сладоледа, шпатуле које се користе у Дому здравља и узели смо сламчице које су исекли, повезали су их гумицом, спојили с две шпатуле и дували у њих – каже наша саговорница. – Уколико све добро одраде, гумица почиње да вибрира, а они су сами морали да дођу до закључка о томе како се звук помера у зависности од растојања. У плану је на самом крају, када све савладају и потпуно се обуче, да користе апликацију на телефону или школски букомер који имамо, те ћемо ићи по Футогу и мерити ниво буке на раскрсницама у фреквентном и мање фреквентном делу дана, затим у школи, у затвореном или отвореном простору и слично, да бисмо имали довољно материјала за упоређивање резултата.
По њеним речима, ученици који иду на предмет Игром до науке такође ће бити део завршног „Фестивала науке”.
И. Бакмаз
Пројекат „Приградска насеља – од оснивања до будућности” је суфинансирао Град Нови Сад, а ставови изнети у подржаном пројекту нужно не изражавају ставове органа који је доделио новац