Нови возачи данас спремнији за саобраћај
Возачи који данас из ауто-школа излазе са возачком дозволом Б категорије у рукама, спремнији су за саобраћај, казали су новосадски инструктори са којима смо разговарали.
Од како је пре неколико година почео да се примењује нови начин полагања возачког испита услови за стицање титуле возача су се значајно променили. Процес теоријског подучавања, који полазници ауто-школа морају да прођу пре него што седну у возило, траје углавном више од месец дана. По речима предавача у ауто-школи „Цар“ Владимира Шарчевића кроз презентације, видео примере и разговор са стручњацима будући возачи могу много тога више да науче него раније.
„Дефинитивно нови возачи имају добро предзнање, па из свих ауто-школа сад излазе спремнији него што су били некада, јер су они данас потковани најпре тим теоријским, а онда и практичним знањем. Сада је много више материје него раније, па ђаци у ауто-школама морају поред саобраћајних прописа, сигнализације и свега што се и раније учило, да знају о мерама безбедности. Осим тога, треба да схвате да вожња није само управљање возилом, већ да имају свест о томе шта све могу урадити тим возилом и како цео процес вожње функционише“, рекао је Шарчевић додајући да су раније возачи веома брзо улазили у саобраћај, а да нису стизали много тога пре да науче.
С њим се слаже и предавач, инструктор и испитивач у ауто-школи „Alunno“ Драган Кнежевић, чије је мишљење да нови систем полагања вожње даје боље возаче, који су упознатији са прописима и казнама много више него што су били пре.
За полагање возачког испита за Б категорију у новосадским ауто-школама потребно је издвојити између 60.000 и 65.000 динара. У ту цену укључена је теоријска настава, практично обучавање и полагање теста и вожње. Поред тих трошкова, будући возачи морају да издвоје још око 2.500 динара за лекарско уверење и 6.000 за полагање обуке прве помоћи. Додатни часови крећу се између 1.000 и 1.200 динара, а у случају да кандидати не положе неки од теоријских или практичних испита морају издвојити још око 4.000.
„Један од наших циљева током предавања на теоријској настави је да радимо на ставовима будућих возача, па на пример, ако је неко дошао са ставом да га појас нервира и да је он беспотребан ми износимо аргументе због чега он јесте битан“, казао је Кнежевић.
Нови систем према речима инструктора има и лоше стране, па цео процес полагања сада траје и по неколико месеци, због чега до полагања вожње може да се заборави оно што је на предавањима раније обрађено.
„Полазници у свим ауто-школама тек након три и по месеца добијају прилику за полагање вожње, па су врло нестрпљиви, желе што пре да седну у возило, јер као и свака, теорија је досадна, они би пре да пробају нешто практично и то је свима занимљивије“, истакао је предавач из ауто-школа „Alunno“.
По речима Владимира Шарчевића због дуготрајног процеса новог начина полагања испита и због високе цене интересовање за обуку је у почетку опало.
„У старту, како је закон ступио на снагу, заинтересованост грађана је опала, али се временом то све вратило у нормалу, посебно због тога што им се даје могућност отплате на рате“, казао је предавач у ауто-школи „Цар“.
Настава од 40 теоријских часова, током којих се ђаци у ауто-школама уче основама возила, вожње, саобраћајних прописа и различитих ставова, траје углавном око три недеље. Предавања су, према речима новосадских инструктора, интерактивна, па су ђаци укључени у наставу и од њих се тражи решавање појединих ситуација на путевима. Осим тога, како кажу, често им се пуштају видео снимци различитих саобраћајних незгода како би се утицало на свест о важности наученог. Наком предавања полаже се тест од 41 питања, а сви који га положе, након извађеног лекарског уверења могу да крену с часовима вожње. Још једна од разлика у односу на ранији начин полагања возачког испита јесте и то што сви они морају да положе обуку из прве помоћи па су спремни за ситуације у којима се на путу могу наћи.
В. Бијелић