Ментална аритметика за више од 300 малих генијалаца у Новом Саду
Док све више деце и тинејџера слободно време углавном проводи на интернету, играјући видео-игрице или на друштвеним мрежама, постоје и они који то време улажу у развој својих менталних способности и интелигенције.
Ментална артитметика као вештина и даље је не тако познат појам, али у нашем граду се полако отвара све више школица намењених тој врсти образовања.
Ментална аритметика је традиционална источњачка дисциплина која је као популаран и модеран едукативни модел развоја когнитивних способности деце све присутнија и на Западу. Настала је као резултат дугогодишњег рада психолога, педагога и других стручњака из области образовања, а заснива се на употреби древне рачунаљке абакус, чијом визуелизацијом се постиже изванредно брзо рачунање, а научне студије су доказале да ментално рачунање представља најбољи тренинг за мозак. Осим тога што пружа могућност да се побољшају математичке способности детета, програм менталне аритметике позитивно утиче на развој размишљања и подстиче низ вештина и способности које су детету потребне у животу. Та метода омогућава да дете боље и лакше обрађује и разуме информације, замишља и ствара одређене представе, препознаје детаље, обавља одређене радње и решава проблеме…
Наставница једне од новосадских школа у тој области „Малац генијалац”, која броји више од 320 малих будућих генијалаца, Марија Марковић за „Дневник” је рекла да је ментална аритметика тренинг за здрав мозак који служи за развој менталног капацитета деце уз помоћ рачунаљке абакус, уз чију помоћ они пођеднако активирају и леву и десну хемисферу мозга. Наиме, није реч само о математици и деци натпросечне интелигенције, како каже Марија, већ је програм намењен за свако дете које жели да се развије на тај начин или има проблем с одржавањем пажње или концентрације.
Циљ је да свако дете максимално пробуди своје менталне капацитете и постане „боља верзија себе”. Здрав ментални развој се постиже на забаван и разигран начин, програмом заснованим на три кључне ствари: рачунање абакусом, ментална аритметика и дидактичке игре.
Наставни програм је осмишљен флексибилно и пажљиво, узимајући у обзир индивидуалне потребе сваког детета. Учење се практикује у малим групама, кроз забавне активности, различите игре и такмичења, при чему је најважнија опуштајућа и креативна атмосфера и позитивни односи. Такође, полазницима су на располагању и посебни интернет портали и апликације, на којима могу да раде домаћи рад и вежбају код куће. Почетни ниво, односно прва година учења, захтева рачунање на абакусу, а када дете усвоји ту вештину, следећи корак је ментално рачунање, где деца имају задатак да у својој глави замисле абакус и за што краће време одаберу један од неколико начина на који ће извршити потребну операцију и стићи до правог решења.
Новосађанка Катарина Антић (13), ученица школе „Малац генијалац”, ове године освојила је прво место на Олимпијади менталне аритметике у Београду, која се одржава једном годишње, и за наш лист казала да је, иако је конкуренција била велика, успела да уради свих 120 задатака и понесе златну медаљу. – Та вештина ми много помаже у животу јер сада више не рачунам математички и развијам мозак на неки други начин и такође ми је помогло око фотографског памћења, како бројева, тако и других ствари и много сам задовољна, чак више него што сам очекивала – додала је Катарина.
Пракса је показала да деца у каснијим годинама имају велике користи од те вештине, не само као одлични математичари у школи већ и у брзом и ефикасном решавању проблема, аналитичком и логичком размишљању, памћењу, селектовању битног од небитног, опажању, а битно је и то што то доприноси самопоуздању и самопоштовању особе.
И. Парабуцки
Катарина Антић и њена наставница Марија Марковић
Фото: приватна архива