Mentalna aritmetika za više od 300 malih genijalaca u Novom Sadu
Dok sve više dece i tinejdžera slobodno vreme uglavnom provodi na internetu, igrajući video-igrice ili na društvenim mrežama, postoje i oni koji to vreme ulažu u razvoj svojih mentalnih sposobnosti i inteligencije.
Mentalna artitmetika kao veština i dalje je ne tako poznat pojam, ali u našem gradu se polako otvara sve više školica namenjenih toj vrsti obrazovanja.
Mentalna aritmetika je tradicionalna istočnjačka disciplina koja je kao popularan i moderan edukativni model razvoja kognitivnih sposobnosti dece sve prisutnija i na Zapadu. Nastala je kao rezultat dugogodišnjeg rada psihologa, pedagoga i drugih stručnjaka iz oblasti obrazovanja, a zasniva se na upotrebi drevne računaljke abakus, čijom vizuelizacijom se postiže izvanredno brzo računanje, a naučne studije su dokazale da mentalno računanje predstavlja najbolji trening za mozak. Osim toga što pruža mogućnost da se poboljšaju matematičke sposobnosti deteta, program mentalne aritmetike pozitivno utiče na razvoj razmišljanja i podstiče niz veština i sposobnosti koje su detetu potrebne u životu. Ta metoda omogućava da dete bolje i lakše obrađuje i razume informacije, zamišlja i stvara određene predstave, prepoznaje detalje, obavlja određene radnje i rešava probleme…
Nastavnica jedne od novosadskih škola u toj oblasti „Malac genijalac”, koja broji više od 320 malih budućih genijalaca, Marija Marković za „Dnevnik” je rekla da je mentalna aritmetika trening za zdrav mozak koji služi za razvoj mentalnog kapaciteta dece uz pomoć računaljke abakus, uz čiju pomoć oni pođednako aktiviraju i levu i desnu hemisferu mozga. Naime, nije reč samo o matematici i deci natprosečne inteligencije, kako kaže Marija, već je program namenjen za svako dete koje želi da se razvije na taj način ili ima problem s održavanjem pažnje ili koncentracije.
Cilj je da svako dete maksimalno probudi svoje mentalne kapacitete i postane „bolja verzija sebe”. Zdrav mentalni razvoj se postiže na zabavan i razigran način, programom zasnovanim na tri ključne stvari: računanje abakusom, mentalna aritmetika i didaktičke igre.
Nastavni program je osmišljen fleksibilno i pažljivo, uzimajući u obzir individualne potrebe svakog deteta. Učenje se praktikuje u malim grupama, kroz zabavne aktivnosti, različite igre i takmičenja, pri čemu je najvažnija opuštajuća i kreativna atmosfera i pozitivni odnosi. Takođe, polaznicima su na raspolaganju i posebni internet portali i aplikacije, na kojima mogu da rade domaći rad i vežbaju kod kuće. Početni nivo, odnosno prva godina učenja, zahteva računanje na abakusu, a kada dete usvoji tu veštinu, sledeći korak je mentalno računanje, gde deca imaju zadatak da u svojoj glavi zamisle abakus i za što kraće vreme odaberu jedan od nekoliko načina na koji će izvršiti potrebnu operaciju i stići do pravog rešenja.
Novosađanka Katarina Antić (13), učenica škole „Malac genijalac”, ove godine osvojila je prvo mesto na Olimpijadi mentalne aritmetike u Beogradu, koja se održava jednom godišnje, i za naš list kazala da je, iako je konkurencija bila velika, uspela da uradi svih 120 zadataka i ponese zlatnu medalju. – Ta veština mi mnogo pomaže u životu jer sada više ne računam matematički i razvijam mozak na neki drugi način i takođe mi je pomoglo oko fotografskog pamćenja, kako brojeva, tako i drugih stvari i mnogo sam zadovoljna, čak više nego što sam očekivala – dodala je Katarina.
Praksa je pokazala da deca u kasnijim godinama imaju velike koristi od te veštine, ne samo kao odlični matematičari u školi već i u brzom i efikasnom rešavanju problema, analitičkom i logičkom razmišljanju, pamćenju, selektovanju bitnog od nebitnog, opažanju, a bitno je i to što to doprinosi samopouzdanju i samopoštovanju osobe.
I. Parabucki
Katarina Antić i njena nastavnica Marija Marković
Foto: privatna arhiva