ЈГСП Нови Сад купује осам нових аутобуса
Јавно градско саобраћајно предузеће „Нови Сад” купује осам нових миди-аутобуса тј. возила средње величине, с погоном на компримовани природан гас (ЦНГ), односно метан, а за ту инвестицију из градске касе издвојено је 100 милиона динара.
У конкурсној документацији јавне набавке за куповину аутобуса, коју је градски превозник расписао, а која је отворена до 4. априла у 11 часова, наводи се да се траже аутобуси који примају минимум 38 путника и имају капацитет од 20-25 места за седење. Односно, у аутобусу мора да буде минимум 24 седишта, а траже и уградњу најмање још четири преклопна, уз опремање једног места за инвалидска колица с појасевима за фиксирање. Такође, захтевано је да аутобуси имају двоје електричних једнокрилних врата с десне стране, те да улаз, односно излаз, мора да буде безбедан, једноставан и лак за све путнике као и за особе с инвалидитетом.
У Програму инвестиционих активности за текућу годину ЈГСП-а наводи се да такви аутобуси представљају нови концепт и приступ у систему јавног превоза путника у Новом Саду. „Они несумњиво представљају квалитативни искорак у смислу понуђеног комфора у односу на актуелни возни парк, као и битно рационалнији приступ потрошњи горива, поготово уколико би се као погонско гориво користио ЦНГ”, пише у Одлуци о Програму инвестиционих активности ЈГСП-а, уз закључак да су ти аутобуси ефикаснији, рационалнији, комфорнији и удобнији у односу на оне које тренутно имају у свом возном парку.
Како је наш лист раније писао, у истој одлуци оцењено је да је просечна старост возног парка ЈГСП-а већа од 12 година, због чега је и неопходно да се током ове године набаве нови аутобуси. Тиме би се повећала и техничка исправност, али и безбедност и сигурност путника и других учесника у градском и приградском саобраћају. Осим тога, трошкови резервних делова и горива били би смањени, будући да је метан у односу на бензин, дизел и нафту тренутно економичнији. Аутобуси на ЦНГ погон би допринели и смањењу емитовања штетних гасова, а применом те врсте горива се и ниво буке смањује до 50 одсто.
Подсетимо, у новембру прошле године градски превозник је одустао од куповине пет нових соло нископодних аутобуса на дизел-гориво због приватизације акционарског друштва „Икарбус”, од којег је требало да добије нова возила. Тада је одлучено да предузеће, уместо за ту инвестицију, новац уложи у отплату седам нископодних „Икарбусових” возила на дизел-гориво купљених на лизинг 2016. године, у којима се грађани возе од марта прошле године. Град је за откуп и исплату у целости издвојио 100 милиона, а предузеће још 4,2 милиона динара.
В. Бијелић
Фото: Ф. Бакић