JGSP Novi Sad kupuje osam novih autobusa
Javno gradsko saobraćajno preduzeće „Novi Sad” kupuje osam novih midi-autobusa tj. vozila srednje veličine, s pogonom na komprimovani prirodan gas (CNG), odnosno metan, a za tu investiciju iz gradske kase izdvojeno je 100 miliona dinara.
U konkursnoj dokumentaciji javne nabavke za kupovinu autobusa, koju je gradski prevoznik raspisao, a koja je otvorena do 4. aprila u 11 časova, navodi se da se traže autobusi koji primaju minimum 38 putnika i imaju kapacitet od 20-25 mesta za sedenje. Odnosno, u autobusu mora da bude minimum 24 sedišta, a traže i ugradnju najmanje još četiri preklopna, uz opremanje jednog mesta za invalidska kolica s pojasevima za fiksiranje. Takođe, zahtevano je da autobusi imaju dvoje električnih jednokrilnih vrata s desne strane, te da ulaz, odnosno izlaz, mora da bude bezbedan, jednostavan i lak za sve putnike kao i za osobe s invaliditetom.
U Programu investicionih aktivnosti za tekuću godinu JGSP-a navodi se da takvi autobusi predstavljaju novi koncept i pristup u sistemu javnog prevoza putnika u Novom Sadu. „Oni nesumnjivo predstavljaju kvalitativni iskorak u smislu ponuđenog komfora u odnosu na aktuelni vozni park, kao i bitno racionalniji pristup potrošnji goriva, pogotovo ukoliko bi se kao pogonsko gorivo koristio CNG”, piše u Odluci o Programu investicionih aktivnosti JGSP-a, uz zaključak da su ti autobusi efikasniji, racionalniji, komforniji i udobniji u odnosu na one koje trenutno imaju u svom voznom parku.
Kako je naš list ranije pisao, u istoj odluci ocenjeno je da je prosečna starost voznog parka JGSP-a veća od 12 godina, zbog čega je i neophodno da se tokom ove godine nabave novi autobusi. Time bi se povećala i tehnička ispravnost, ali i bezbednost i sigurnost putnika i drugih učesnika u gradskom i prigradskom saobraćaju. Osim toga, troškovi rezervnih delova i goriva bili bi smanjeni, budući da je metan u odnosu na benzin, dizel i naftu trenutno ekonomičniji. Autobusi na CNG pogon bi doprineli i smanjenju emitovanja štetnih gasova, a primenom te vrste goriva se i nivo buke smanjuje do 50 odsto.
Podsetimo, u novembru prošle godine gradski prevoznik je odustao od kupovine pet novih solo niskopodnih autobusa na dizel-gorivo zbog privatizacije akcionarskog društva „Ikarbus”, od kojeg je trebalo da dobije nova vozila. Tada je odlučeno da preduzeće, umesto za tu investiciju, novac uloži u otplatu sedam niskopodnih „Ikarbusovih” vozila na dizel-gorivo kupljenih na lizing 2016. godine, u kojima se građani voze od marta prošle godine. Grad je za otkup i isplatu u celosti izdvojio 100 miliona, a preduzeće još 4,2 miliona dinara.
V. Bijelić
Foto: F. Bakić