СКРИВЕНА ОПАСНОСТ У ВАШЕМ АУТОМОБИЛУ Ова функција повећава ризик од судара!
Савремени аутомобили имају више система асистенције него икада пре. Теоретски, они не само да смањују стрес возача, већ и повећавају безбедност.
У стварним условима, већина тих система заиста помаже. Међутим, недавна студија сугерише да темпомат може донети више штете него користи.
Шта је показало истраживање?
Истраживачи из Холандије прикупили су податке из целог света о ефикасности система асистенције возачу (АДАС) у смањењу броја несрећа. Анализирано је 28 различитих функција – од једноставних система информисања, попут приказа притиска у гумама, до напредних система попут аутоматског кочења у случају опасности.
Системи су подељени у четири категорије:
Информативни системи – низак ниво контроле и хитности
Упозоравајући системи – низак ниво контроле, али висока хитност
Интервентни системи – висока контрола и висока хитност
Системи који повећавају комфор у вожњи – висока контрола, али ниска хитност
Резултати: Када асистенција помаже, а када одмаже?
Студија је показала да прве три категорије или немају утицај на безбедност или смањују број несрећа. На пример:
Приказ притиска у гумама нема утицај на број несрећа.
Систем асистенције за одржавање траке смањује број судара за 19,1%.
Систем за праћење пажње возача смањује број несрећа за 14%.
Међутим, темпомат је једини систем који повећава ризик од несрећа.
Класични темпомат повећава вероватноћу несреће за 12%.
Адаптивни темпомат повећава ризик за 1,8% (у неким случајевима и до 8%).
Зашто темпомат повећава ризик од несрећа?
Главни разлог је смањена пажња возача. Класични темпомат смањује потребу за сталним подешавањем брзине, што може довести до мањег фокуса на пут.
Адаптивни темпомат, који аутоматски убрзава и кочи како би одржао безбедну дистанцу, може створити лажан осећај сигурности. Возач може да верује да систем увек препознаје препреке, али неки адаптивни темпомати не детектују довољно добро спора или непокретна возила.
Иако аутоматско кочење у хитним ситуацијама може помоћи у таквим случајевима, немају сви аутомобили са адаптивним темпоматом тај систем. Ако возач превише верује технологији, може прекасно реаговати на опасност.
Без обзира на све напредне системе асистенције у вожњи, одговорност за безбедност увек остаје на возачу, преноси Б92.
Систем може помоћи, али не може у потпуности заменити људску пажњу и процену ситуације на путу.