SKRIVENA OPASNOST U VAŠEM AUTOMOBILU Ova funkcija povećava rizik od sudara!
Savremeni automobili imaju više sistema asistencije nego ikada pre. Teoretski, oni ne samo da smanjuju stres vozača, već i povećavaju bezbednost.
U stvarnim uslovima, većina tih sistema zaista pomaže. Međutim, nedavna studija sugeriše da tempomat može doneti više štete nego koristi.
Šta je pokazalo istraživanje?
Istraživači iz Holandije prikupili su podatke iz celog sveta o efikasnosti sistema asistencije vozaču (ADAS) u smanjenju broja nesreća. Analizirano je 28 različitih funkcija – od jednostavnih sistema informisanja, poput prikaza pritiska u gumama, do naprednih sistema poput automatskog kočenja u slučaju opasnosti.
Sistemi su podeljeni u četiri kategorije:
Informativni sistemi – nizak nivo kontrole i hitnosti
Upozoravajući sistemi – nizak nivo kontrole, ali visoka hitnost
Interventni sistemi – visoka kontrola i visoka hitnost
Sistemi koji povećavaju komfor u vožnji – visoka kontrola, ali niska hitnost
Rezultati: Kada asistencija pomaže, a kada odmaže?
Studija je pokazala da prve tri kategorije ili nemaju uticaj na bezbednost ili smanjuju broj nesreća. Na primer:
Prikaz pritiska u gumama nema uticaj na broj nesreća.
Sistem asistencije za održavanje trake smanjuje broj sudara za 19,1%.
Sistem za praćenje pažnje vozača smanjuje broj nesreća za 14%.
Međutim, tempomat je jedini sistem koji povećava rizik od nesreća.
Klasični tempomat povećava verovatnoću nesreće za 12%.
Adaptivni tempomat povećava rizik za 1,8% (u nekim slučajevima i do 8%).
Zašto tempomat povećava rizik od nesreća?
Glavni razlog je smanjena pažnja vozača. Klasični tempomat smanjuje potrebu za stalnim podešavanjem brzine, što može dovesti do manjeg fokusa na put.
Adaptivni tempomat, koji automatski ubrzava i koči kako bi održao bezbednu distancu, može stvoriti lažan osećaj sigurnosti. Vozač može da veruje da sistem uvek prepoznaje prepreke, ali neki adaptivni tempomati ne detektuju dovoljno dobro spora ili nepokretna vozila.
Iako automatsko kočenje u hitnim situacijama može pomoći u takvim slučajevima, nemaju svi automobili sa adaptivnim tempomatom taj sistem. Ako vozač previše veruje tehnologiji, može prekasno reagovati na opasnost.
Bez obzira na sve napredne sisteme asistencije u vožnji, odgovornost za bezbednost uvek ostaje na vozaču, prenosi B92.
Sistem može pomoći, ali ne može u potpunosti zameniti ljudsku pažnju i procenu situacije na putu.