Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Чекај да ти бака нешто каже

БАКА ИЗ МРАКА УРНИШЕ СКАМЕРЕ Четбот-бака створена да вара преваранте

28.11.2024. 08:00 08:06
Пише:
бака
Фото: О2 реклама, printscreen

Све више компанија и мобилних оператера пријављује инциденте које изазивају онлајн преваранти, најчешће из земаља попут Индије, Русије, Украјине, Румуније, већ чувене Нигерије, али и с Филипина.

Ови преваранти најчешће циљају старије особе јер су мање технички писмене и подложније манипулацији. Мете су им и особе које користе рачунаре или интернет за основне активности. Наиме, преваранти их наговарају да верују да им је рачунар заражен вирусом или да им је потребна хитна помоћ.

Циљ су им и корисници уноса осетљивих података, они који редовно купују преко интернета или користе банкарске апликације.

Они се претварају да су радници такозване подршке мобилних компанија, банака и других сличних институција, зову несрећне кориснике (насумично), пријављујући да је дошло до квара или неке грешке на њиховом апарату или рачунима, и да су ту да их воде да исправе „грешку“ и реше наводни проблем.

Жртве су најчешће остељиве групе: старији грађани, недовољно технички обучени, и по природи пуни поверења младом човеку који нуди помоћ. Преваранти се служе свим техникама социјалног инжењеринга: наводе да постоји проблем, инсистирајући на хитности решавања (тако изазивају страх, и импулсивно реаговање), циљ им је да наведу жртву на то да јој је потребна њихова помоћ, а потом јој „очисте“ рачун или наведу да им да личне податке које потом продају на Дарк вебу.

Но, како је ова појава достигла размере епидемије, било је логично очекивати да ће се наћи и одговор. Тако се родио скамбејтинг. Овај метод користе активисти или појединци како би спречили преваранте да наставе своје делатности. Они се представљају као потенцијалне жртве (нпр. старије особе) и намерно одуговлаче разговоре са преварантима. Циљ је да им одузму време и енергију, смањујући вероватноћу да ће успети да преваре неког другог.

Ова пракса, позната као scambaiting, посебно је популарна на платформама као што су YouTube и ТикТок, где људи документују своје интеракције с преварантима, често на забаван начин.

Циљ овог скамбејтинга није да се људи забаве, већ да покажу грађанима на који начин функционишу преваранти, које речи користе, какав је начин убеђивања, како звуче, како се представљају, како се могу преварити. Такође, одуговлачењем позива преварант троши и време и новац, што га спречава да зове праву жртву и смањује шансу да у радно време (верујте, и они имају радно време) превари неког.

Британски мобилни оператер О2 креирао је „бакицу четбот“, дизајнирану да погрешним одговорима, распитивањима о небитним стварима, погрешним потезима, изнервира преваранта и спречи његову даљу акцију

Највећи британски мобилни оператер О2 отишао је корак даље. Креирао је „бакицу четбот“, дизајнирану да погрешним одговорима, распитивањима о небитним стварима, погрешним потезима, изнервира преваранта и спречи његову даљу акцију. Име ове вештачке интелигенције је „Дејзи“ (D’AIsy), а имитира старију жену која има много времена и воље да прича о свом омиљеном хобију – штрикању, као и мачки Флафи. Она ћаска до у бескрај, док пљачкаши користе све методе социјалног инжењеринга да извуку од ње податке о рачуну у банци. 

Дејзи је већ успевала да задржи преваранте на телефону чак и до 40 минута, излуђујући их дугим и развученим причама пре него што им да лажне податке о банци.

Како су то извели? Тако што су наводне податке о старијој госпођи сместили на спискове телефонских бројева рањивих особа које преваранти користе за избор својих следећих жртава. Њен глас одговара демографији коју преваранти сматрају лаким метама. 

У забавном видеу – реклами која разбија мит о непобедивости превараната - могу се чути крадљивци који постају све више фрустрирани док се суочавају са бакицом која не обраћа довољно пажње на упутства, али је довољно „заинтересована“ да им помогне – држећи их тако до у бескрај на телефону. Ова реакција О2 долази пошто је истраживање које су урадили показало да седморо од десеторо људи жели да се освети преварантима, али нема времена или стрпљења за то. Тако је настала Дејзи, и представља део кампање Virgin Media O2 „Избегни преваранте“ (Swerve the Scammers)

- Најновији члан нашег тима за спречавање превара, Дејзи, враћа ударце преварантима – надмудрује их и савладава у њиховој суровој игри, једноставно их задржавајући на линији. - каже Мјури Макензи, директор за превенцију превара у компанији Virgin Media O2. - Штавише, Дејзи је подсетник на то да, без обзира на то колико убедљиво неко на другој страни телефона звучи, није увек оно за шта се представља и прави је ударац у плексус крадљивцима, јер их туче њиховим оружјем, истовремено учећи методе којима се они служе.

Како преваранти управљају позивним центрима који раде пуно радно време с циљем да таргетирају Британце, О2 је позвао све кориснике да буду на опрезу и помогну у спречавању превара тако што ће сумњиве позиве и поруке бесплатно проследити оператерима.

Ивана Радоичић

Извор:
Дневник
Пише:
Пошаљите коментар