Čekaj da ti baka nešto kaže
BAKA IZ MRAKA URNIŠE SKAMERE Četbot-baka stvorena da vara prevarante
Sve više kompanija i mobilnih operatera prijavljuje incidente koje izazivaju onlajn prevaranti, najčešće iz zemalja poput Indije, Rusije, Ukrajine, Rumunije, već čuvene Nigerije, ali i s Filipina.
Ovi prevaranti najčešće ciljaju starije osobe jer su manje tehnički pismene i podložnije manipulaciji. Mete su im i osobe koje koriste računare ili internet za osnovne aktivnosti. Naime, prevaranti ih nagovaraju da veruju da im je računar zaražen virusom ili da im je potrebna hitna pomoć.
Cilj su im i korisnici unosa osetljivih podataka, oni koji redovno kupuju preko interneta ili koriste bankarske aplikacije.
Oni se pretvaraju da su radnici takozvane podrške mobilnih kompanija, banaka i drugih sličnih institucija, zovu nesrećne korisnike (nasumično), prijavljujući da je došlo do kvara ili neke greške na njihovom aparatu ili računima, i da su tu da ih vode da isprave „grešku“ i reše navodni problem.
Žrtve su najčešće osteljive grupe: stariji građani, nedovoljno tehnički obučeni, i po prirodi puni poverenja mladom čoveku koji nudi pomoć. Prevaranti se služe svim tehnikama socijalnog inženjeringa: navode da postoji problem, insistirajući na hitnosti rešavanja (tako izazivaju strah, i impulsivno reagovanje), cilj im je da navedu žrtvu na to da joj je potrebna njihova pomoć, a potom joj „očiste“ račun ili navedu da im da lične podatke koje potom prodaju na Dark vebu.
No, kako je ova pojava dostigla razmere epidemije, bilo je logično očekivati da će se naći i odgovor. Tako se rodio skambejting. Ovaj metod koriste aktivisti ili pojedinci kako bi sprečili prevarante da nastave svoje delatnosti. Oni se predstavljaju kao potencijalne žrtve (npr. starije osobe) i namerno odugovlače razgovore sa prevarantima. Cilj je da im oduzmu vreme i energiju, smanjujući verovatnoću da će uspeti da prevare nekog drugog.
Ova praksa, poznata kao scambaiting, posebno je popularna na platformama kao što su YouTube i TikTok, gde ljudi dokumentuju svoje interakcije s prevarantima, često na zabavan način.
Cilj ovog skambejtinga nije da se ljudi zabave, već da pokažu građanima na koji način funkcionišu prevaranti, koje reči koriste, kakav je način ubeđivanja, kako zvuče, kako se predstavljaju, kako se mogu prevariti. Takođe, odugovlačenjem poziva prevarant troši i vreme i novac, što ga sprečava da zove pravu žrtvu i smanjuje šansu da u radno vreme (verujte, i oni imaju radno vreme) prevari nekog.
Britanski mobilni operater O2 kreirao je „bakicu četbot“, dizajniranu da pogrešnim odgovorima, raspitivanjima o nebitnim stvarima, pogrešnim potezima, iznervira prevaranta i spreči njegovu dalju akciju
Najveći britanski mobilni operater O2 otišao je korak dalje. Kreirao je „bakicu četbot“, dizajniranu da pogrešnim odgovorima, raspitivanjima o nebitnim stvarima, pogrešnim potezima, iznervira prevaranta i spreči njegovu dalju akciju. Ime ove veštačke inteligencije je „Dejzi“ (D’AIsy), a imitira stariju ženu koja ima mnogo vremena i volje da priča o svom omiljenom hobiju – štrikanju, kao i mački Flafi. Ona ćaska do u beskraj, dok pljačkaši koriste sve metode socijalnog inženjeringa da izvuku od nje podatke o računu u banci.
Dejzi je već uspevala da zadrži prevarante na telefonu čak i do 40 minuta, izluđujući ih dugim i razvučenim pričama pre nego što im da lažne podatke o banci.
Kako su to izveli? Tako što su navodne podatke o starijoj gospođi smestili na spiskove telefonskih brojeva ranjivih osoba koje prevaranti koriste za izbor svojih sledećih žrtava. Njen glas odgovara demografiji koju prevaranti smatraju lakim metama.
U zabavnom videu – reklami koja razbija mit o nepobedivosti prevaranata - mogu se čuti kradljivci koji postaju sve više frustrirani dok se suočavaju sa bakicom koja ne obraća dovoljno pažnje na uputstva, ali je dovoljno „zainteresovana“ da im pomogne – držeći ih tako do u beskraj na telefonu. Ova reakcija O2 dolazi pošto je istraživanje koje su uradili pokazalo da sedmoro od desetoro ljudi želi da se osveti prevarantima, ali nema vremena ili strpljenja za to. Tako je nastala Dejzi, i predstavlja deo kampanje Virgin Media O2 „Izbegni prevarante“ (Swerve the Scammers)
- Najnoviji član našeg tima za sprečavanje prevara, Dejzi, vraća udarce prevarantima – nadmudruje ih i savladava u njihovoj surovoj igri, jednostavno ih zadržavajući na liniji. - kaže Mjuri Makenzi, direktor za prevenciju prevara u kompaniji Virgin Media O2. - Štaviše, Dejzi je podsetnik na to da, bez obzira na to koliko ubedljivo neko na drugoj strani telefona zvuči, nije uvek ono za šta se predstavlja i pravi je udarac u pleksus kradljivcima, jer ih tuče njihovim oružjem, istovremeno učeći metode kojima se oni služe.
Kako prevaranti upravljaju pozivnim centrima koji rade puno radno vreme s ciljem da targetiraju Britance, O2 je pozvao sve korisnike da budu na oprezu i pomognu u sprečavanju prevara tako što će sumnjive pozive i poruke besplatno proslediti operaterima.
Ivana Radoičić