ТИКТОК ОДРЕДИО РУМУНСКОГ ПРЕДСЕДНИКА? Како је ова платформа постала тајно оружје политичке кампање
Калин Ђорђеску, победник првог круга председничких избора у Румунији, обилно је у својој кампањи користио ТикТок.
Он је на снимцима које је објавио на тој платформи јахао коња, вежбао џудо, љубио иконе, џогирао, разговарао са грађанима...
Ђорђеску обилато користио ту платформу и да пласира своје интервјуе, које "сецка" на појединачна питања, као и да даје изјаве о свим могућим питањима.
Он на тој мрежи има више од 400.000 пратилаца и 4,6 милиона лајкова, због чега се поставља питање да ли је и колико ТикТок допринео томе да овај десничар, ко није сматран фаворитом, убедљиво победи у првом кругу председничких избора и тако постане фаворит за највишу функцију у Румунији.
Сада је румунски Национални савет за аудиовизуелне услуге затражио је од Европске комисије да отвори званичну истрагу о улози те платформе за дељење видео садржаја у румунским председничким изборима, изјавио је портпарол Европске комисије за Euronews.
"Комисија је у блиском контакту са румунским Координатором за дигиталне услуге, АНЦОМ-ом, Националним ауторитетом за управљање и регулацију у области комуникација", рекао је портпарол, додајући да Комисија "прати развој догађаја".
Калин Ђорђеску, десничар који је на изборе изашао као независни кандидат, победник је са око 22,95% гласова након првог круга председничких избора прошле недеље, углавном захваљујући баш ТикТоку.
Реформисткиња Елена Ласкони из центристичког Савеза за Румунију (УСР) завршила је на другом месту са 19% гласова, а њих двоје ће се суочити у другом кругу за две недеље.
Из ТикТока је саопштено да су уклонили 88 огласа у Румунији због кршења правила о политичком садржају, а који су имали 3,1 милион приказа на платформи, према извештају Бугарско-румунског опсерваторијума за дигиталне медије о употреби друштвених мрежа током избора.
Иако ТикТок званично спроводи забрану свих облика политичких огласа и брендираног садржаја који промовише политичке ентитете или узроке, у стварности, налози повезани са политичарима и политичким странкама нису ограничени у коришћењу монетизационих функција платформе, наводи се у извештају.
Портпарол платформе је за Euronews изјавио: "Ми агресивно спроводимо наше смернице за заједницу у борби против дезинформација у вези с изборима и обмањујућег понашања, и проактивно смо сарађивали с Изборном комисијом како бисмо покренули In-app Election Centar, како бисмо подигли поузданост информација о изборима за нашу заједницу у Румунији. Не прихватамо плаћене политичке огласе и захтевамо да сви поштују наше смернице које континуирано спроводимо."
Извор политичких информација
Анализа Опсерваторијума наводи да су друштвене мреже постале преферирани извор политичких информација за Румуне. Конкретно, платформа за дељење видео садржаја ТикТок се појавила као кључна за "разочаране гласаче који осећају да их ни медиј ни главни политичари не представљају довољно", наводи се у анализи.
Acum, România este pustiită. Cei care puteau sădi dragostea de țară i-au recoltat bogățiile în propriul interes! Dar România... nu este pustie! Pentru că adevărata ei bogăție sunteți VOI! Acum aveți puterea de a sădi un viitor mai bun! Eu sunt Călin Georgescu și vă chem cu smerenie alături de mine pentru a reface România, împreună!
Ђорђеску, познат по реторици усклађеној са Русијом и антиваксерским порукама током пандемије ковида, није јавно открио буџет своје кампање, нити извор финансирања.
У марту су усвојена нова правила о транспарентности и циљању политичког оглашавања у ЕУ, ради сузбијања манипулације информацијама и страног мешања у изборе.
Кандидати из главних политичких странака на изборима фокусирали су своја улагања на огласе на Мета платформама Фејсбук и Инстаграм, које су некада сматране златним стандардом за ефикасно циљање гласача, наводи се у извештају заснованом на подацима из Мета огласног репозиторијума, преноси Телеграф.
Марсел Чолаку, тренутни премијер Румуније из Социјалдемократске странке (ПСД), издваја се са највишим потрошеним износом од милион евра у 4.289 огласа. Он није прошао у други круг.
Ни Георг Симион из десничарске Алијансе за уједињење Румуна (АУР), који је потрошио око 341.500 евра на 965 Мета огласа, није прошао у други круг. На трећем месту је Ласкони са 241.114 евра и 835 огласа.