TIKTOK ODREDIO RUMUNSKOG PREDSEDNIKA? Kako je ova platforma postala tajno oružje političke kampanje
Kalin Đorđesku, pobednik prvog kruga predsedničkih izbora u Rumuniji, obilno je u svojoj kampanji koristio TikTok.
On je na snimcima koje je objavio na toj platformi jahao konja, vežbao džudo, ljubio ikone, džogirao, razgovarao sa građanima...
Đorđesku obilato koristio tu platformu i da plasira svoje intervjue, koje "secka" na pojedinačna pitanja, kao i da daje izjave o svim mogućim pitanjima.
On na toj mreži ima više od 400.000 pratilaca i 4,6 miliona lajkova, zbog čega se postavlja pitanje da li je i koliko TikTok doprineo tome da ovaj desničar, ko nije smatran favoritom, ubedljivo pobedi u prvom krugu predsedničkih izbora i tako postane favorit za najvišu funkciju u Rumuniji.
Sada je rumunski Nacionalni savet za audiovizuelne usluge zatražio je od Evropske komisije da otvori zvaničnu istragu o ulozi te platforme za deljenje video sadržaja u rumunskim predsedničkim izborima, izjavio je portparol Evropske komisije za Euronews.
"Komisija je u bliskom kontaktu sa rumunskim Koordinatorom za digitalne usluge, ANCOM-om, Nacionalnim autoritetom za upravljanje i regulaciju u oblasti komunikacija", rekao je portparol, dodajući da Komisija "prati razvoj događaja".
Kalin Đorđesku, desničar koji je na izbore izašao kao nezavisni kandidat, pobednik je sa oko 22,95% glasova nakon prvog kruga predsedničkih izbora prošle nedelje, uglavnom zahvaljujući baš TikToku.
Reformistkinja Elena Laskoni iz centrističkog Saveza za Rumuniju (USR) završila je na drugom mestu sa 19% glasova, a njih dvoje će se suočiti u drugom krugu za dve nedelje.
Iz TikToka je saopšteno da su uklonili 88 oglasa u Rumuniji zbog kršenja pravila o političkom sadržaju, a koji su imali 3,1 milion prikaza na platformi, prema izveštaju Bugarsko-rumunskog opservatorijuma za digitalne medije o upotrebi društvenih mreža tokom izbora.
Iako TikTok zvanično sprovodi zabranu svih oblika političkih oglasa i brendiranog sadržaja koji promoviše političke entitete ili uzroke, u stvarnosti, nalozi povezani sa političarima i političkim strankama nisu ograničeni u korišćenju monetizacionih funkcija platforme, navodi se u izveštaju.
Portparol platforme je za Euronews izjavio: "Mi agresivno sprovodimo naše smernice za zajednicu u borbi protiv dezinformacija u vezi s izborima i obmanjujućeg ponašanja, i proaktivno smo sarađivali s Izbornom komisijom kako bismo pokrenuli In-app Election Centar, kako bismo podigli pouzdanost informacija o izborima za našu zajednicu u Rumuniji. Ne prihvatamo plaćene političke oglase i zahtevamo da svi poštuju naše smernice koje kontinuirano sprovodimo."
Izvor političkih informacija
Analiza Opservatorijuma navodi da su društvene mreže postale preferirani izvor političkih informacija za Rumune. Konkretno, platforma za deljenje video sadržaja TikTok se pojavila kao ključna za "razočarane glasače koji osećaju da ih ni medij ni glavni političari ne predstavljaju dovoljno", navodi se u analizi.
Acum, România este pustiită. Cei care puteau sădi dragostea de țară i-au recoltat bogățiile în propriul interes! Dar România... nu este pustie! Pentru că adevărata ei bogăție sunteți VOI! Acum aveți puterea de a sădi un viitor mai bun! Eu sunt Călin Georgescu și vă chem cu smerenie alături de mine pentru a reface România, împreună!
Đorđesku, poznat po retorici usklađenoj sa Rusijom i antivakserskim porukama tokom pandemije kovida, nije javno otkrio budžet svoje kampanje, niti izvor finansiranja.
U martu su usvojena nova pravila o transparentnosti i ciljanju političkog oglašavanja u EU, radi suzbijanja manipulacije informacijama i stranog mešanja u izbore.
Kandidati iz glavnih političkih stranaka na izborima fokusirali su svoja ulaganja na oglase na Meta platformama Fejsbuk i Instagram, koje su nekada smatrane zlatnim standardom za efikasno ciljanje glasača, navodi se u izveštaju zasnovanom na podacima iz Meta oglasnog repozitorijuma, prenosi Telegraf.
Marsel Čolaku, trenutni premijer Rumunije iz Socijaldemokratske stranke (PSD), izdvaja se sa najvišim potrošenim iznosom od milion evra u 4.289 oglasa. On nije prošao u drugi krug.
Ni Georg Simion iz desničarske Alijanse za ujedinjenje Rumuna (AUR), koji je potrošio oko 341.500 evra na 965 Meta oglasa, nije prošao u drugi krug. Na trećem mestu je Laskoni sa 241.114 evra i 835 oglasa.