ТЕМА ДНЕВНИКА
КРАЈ САОБРАЋАЈНОГ ХАОСА У НОВОМ САДУ: Нова обилазница око града ка Бачкој Паланци смањиће застоје и загађење
Поступак јавне набавке за израду плана детаљне регулације и идејни пројекат са студијом оправданости за изградњу саобраћајнице (обилазнице) на траси ауто-пута Е-75 (петља Север) Нови Сад - Ветерник - Футог - Бегеч - Гложан - Челарево - Бачка Паланка је завршен и недавно је закључен уговор вредан 149.520.000 динара, с ПДВ-ом, за израду те документације.
Нова саобраћајница биће алтернатива постојећем државном путу IБ реда број 12, а недавно је потписан споразумом на 18 месеци, између ЈП „Путеви Србије“ и четири фирме („ДБ инжењеринг“ Београд, „МХМ-пројект“ и „Regulus project“ из Новог Сада и „Премер Савковић“ из Лазаревца), па се може сматрати да је то уједно и рок за завршетак документације.
Коридор будуће саобраћајнице планиран је од прикључења на саобраћајницу у зони петље Север, која повезује аутопут Е-75 са Булеваром Европе и Руменачким путем у Новом Саду и преко раскрснице са државним путем IIА реда број 111 на деоници Нови Сад – Руменка. Нови мотопут повезаће насеља Ветерник, Руменка, Футог, Гложан и Челарево, до раскрснице са државним путем IБ реда број 12, на обилазници око Бачке Паланке, која уједно представља и крај планиране саобраћајнице.
Кроз сва та насеља време путовања је знатно дуже, што утиче на повећану потрошњу горива и загађење животне средине, а не би требало заборавити ни велики број теретних возила, чиме је угрожена је угрожена безбедност свих учесника у саобраћају, посебно у насељеним местима.
Траса
Према Просторном плану Новог Сада, кровном планском документу за градско подручје, западна обилазница била би заправо измењена траса дела државног пута 1Б-12 или, народски речено, пута Нови Сад - Бачка Паланка. Тај пут би се одвајао од постојећег нешто пре Бегеча, гледано из правца Бачке Паланке, и затим северним ободом градске општине заобишао Бегеч, Футог, Ветерник, прошао између Сајлова и Руменке, те преко новог моста преко Канала ДТД изашао на претходно поменуте сервисне саобраћајнице дуж ауто-пута Е-75.
„Значај реализације овог пројекта се огледа и у побољшању саобраћајних услова у смислу безбедног одвијања саобраћаја и смањења времена путовања на релацији од аутопута до Бачке Паланке и граничног прелаза, као и побољшању услова живота локалног становништва, које је угрожено проласком возила кроз насељена места, што утиче на повећање ризика у саобраћају и загађење животне средине. Изградњом овог дела путног правца стварају се услови за бољу приступачност целог региона, подизање његове конкурентности, као и сам будући развој насељених места која гравитирају овом правцу“ објаснили су надлежни у документацији објављеној на Порталу јавних набавки.
Основ за израду Плана детаљне регулације и идејног пројекта нове саобраћајнице је Просторни план Новог Сада и општина Бачки Петровац и Бачка Паланка.
Правац планираног коридора пружаће се од прикључења на саобраћајницу у зони петље Север, која повезује ауто-пут Е-75 са Булеваром Европе и Руменачким путем у Новом Саду, преко раскрснице са државним путем IIА реда број 111 на деоници Нови Сад – Руменка и преко планираних раскрсница којима је саобраћајницом потребно повезати насеља Ветерник, Руменка, Футог, Гложан и Челарево, до раскрснице са државним путем IБ реда број 12, на обилазници око Бачке Паланке која уједно представља крај предметне саобраћајнице.
Како се из програмског задатка може приметити, планирано је да будући мотопут има четири возне траке од по 3,5 метара, четири ивичне траке од по пола метра, с разделном траком од четири метра и двема банкинама од по метар и по, док је предвиђена брзина кретања возила 100 километара на час.
Како је објашњено, предвиђена је фазна изградњу брзе саобраћајнице.
„На нивоу израде идејног пројекта треба предвидети изградњу једног полупрофила брзе саобраћајнице, по ком ће се одвијати двосмерни саобраћај док се у каснијим фазама не укаже потреба за изградњом и другог полупрофила брзе саобраћајнице“, наводе надлежни у тендерској документацији.
Од пројектаната се очекује да предложе и могуће станице за снабдевање моторних возила горивом, места за пуњење возила на електрични погон, одморишта, паркиралишта и друге објекте за пружање услуга корисницима пута.
Почетком припрема за изградњу моста преко Дунава између Петроварадина и Каћа, постало је извесно да ће у наредних неколико година, Нови Сад решити транзит на свом источном и јужном ободу и кроз изградњу Фрушкогорског коридора.
На северном рубу градског подручја то је учињено изградњом режијских саобраћајница паралелно с ауто-путем Е-75, а да би транзит потупно заобишао градско подручје преостаје да се изгради обилазница око западних делова Новог Сада.
Нови мост преко Дунава који се гради у продужетку Булевара Европе, да ли због административне ригидности или планског наслеђа, а можда и због обилазнице око Сремске Каменице која ће излазити на њега, носи у свом службеном називу именицу „обилазница”. Отуд и недоумице јавности да то не може бити западана обилазница око Новог Сада, пошто у данашње време, за разлику од пре више од пола века како је назив настао, Булевар Европе и нови мост полове град практично на пола.
Значај за бројна села
Израдом плана детаљне регулације и идејног пројекта са студијом оправданости Нови Сад је корак ближе ка реализацији важног пројекта изградњи обилазнице, а након што тај посао буде завршен камиони више неће ићи кроз Нови Сад, ни кроз Партизанску улицу, Детелинару, Ново насеље ни кроз Улицу кнеза Милоша, већ ће пролазити атаром Руменке, крај Ветрника, Футога, Гложана, Челарева и стизати до кружног тока до Бачке Паланке.
То ће значити много за Нови Сад, Бачки Петровац, Бачку Паланку, Бач и бројна села која ће имати приступ брзој саобраћајници.
Подсећања ради, у Покрајинској влади је у септембру 2023. године потписан уговор ради израде плана детаљне регулације, идејног решења и пројекта, као и пратећих студија и елабората, за изградњу саобраћајнице (обилазнице) Нови Сад - Ветерник – Футог – Бегеч - Гложан - Челарево – Бачка Паланка. Реч је о пројектима вредним 250 милиона динара од чега је овим уговором Покрајинска влада обезбедила 125 милиона динара.
Министар Горан Весић је тада напоменуо да потписани уговори подразумевају пројектовање две саобраћајнице - једну између Темерина и Бечеја чиме ће Темерин бити спојен са војвођанским „смајлијем“, саобраћајницом која ће се протезати од Бачког Брега, преко Сомбора, Куле, Врбаса, Србобрана, Бечеја, Новог Бечеја, Кикинде до Српске Црње и другу саобраћајницу, односно обилазницу на траси ауто-пута која треба да повеже Нови Сад и Бачку Паланку, преко Ветерника, Футога, Бегеча, Гложана и Челарева.
Јована Вукашиновић