За пешаке предвиђено 6, за бициклисте 3 метра
(ФОТО) Како ће се 2027. спојити Нови Сад и Петроварадин ПАСАРЕЛА ДОБИЛА ЗЕЛЕНО СВЕТЛО Новим мостом пешке преко Дунава, па лифтом до Тврђаве
Изградња нове структуре на стубовима некадашњег моста Франца Јозефа требало би да почне на пролеће наредне године, док се завршетак очекује 2027.
Представници српске власти и кинеске компаније Шандонг Хај-спид потписали су у среду у Новом Саду уговор о пројектовању и изградњи пешачко-бициклистичког моста који ће спојити кеј на Дунаву са Петроварадинском тврђавом. Вредност овог пројекта је 38 милиона евра, односно више од 4,4 милијарде динара.
Осим изградње самог моста, уговорена је и изградња приступних саобраћајница, реконструкција постојећег тунела и изградња лифтова до горњег платоа Петроварадинске тврђаве. Изградња би требало да почне на пролеће 2025. године, а радови би требало да буду готови 2027.
Како је Градња већ писала, нови новосадски мост биће изграђен на стубовима некадашњег моста Франца Јозефа, изграђеног 1883. године по пројекту немачког грађевинског инжењера Карла Баумана, као део тадашње пруге Будимпешта – Земун.
Као почетна тачка за пројектовање новог моста на овом месту послужило је првонаграђено решење са конкурса организованог 2019. године, које потписују Федор Јурић, Иван Шуић и Огњен Граовац, након чега је на пројекту моста радио и Саобраћајни институт ЦИП.
Улазак у тунел преко Дунавског бедема
Новопројектовани мост, који ће са сремске стране водити у тунел испод нивоа саме тврђаве, дугачак је 437 метара, широк 12 метара, а из града ће му се приступати са локације смештене на раскршћу Булевара цара Лазара са Кејом жртава рације и Сунчаним кејом.
Са петроварадинске стране мост ће прећи преко Дунавског бедема и „ући“ у тунел који ће водити до лифта. Мост и тунел биће у потпуности проходни за пешаке и бициклисте, док ће у делу тунела бити смештен и промотивно-изложбени простор посвећен историји Петроварадинске тврђаве, пише Градња.рс.
Из тунела ће Новосађани и њихови гости лифтом моћи да се превезу до платоа на Петроварадинској тврђави, а такође ће им бити доступно и степениште.
Пешачке стазе биће широке шест метара, а бициклистичка три метра. Оне ће бити одвојене баријерама, како би се осигурало да се стазе користе за своју намену.
Што се тиче материјала за изградњу моста, конструкција ће бити челична, а ограде стаклене. Под за пешаке ће бити од дрвета, док ће бициклистичке стазе бити од тартана.
Идеја је да се што мање користе монолитни елементи попут бетона – који је предвиђен да се искористи искључиво за санирање и обраду постојећих ослонаца на реци.
Сви постојећи стубови биће задржани
Назван по цару Аустрије и краљу Угарске, мост Франца Јозефа био је дуг 432 метра и настављао се у тунел испод Петроварадинске тврђаве, дуг око 350 метара, који је сада добрим делом обрушен.
Како говоре историјски подаци, од 1929. године мост је носио је име принца Александра Карађорђевића, а срушила га је Војска Краљевине Југославије током Априлског рата 1941. како би спречила даље надирање окупатора.
Планом је предвиђено задржавање сва три постојећа стуба, односно њихова санација, адаптација или реконструкција, у складу са коначним решењем конструкције моста за планирано оптерећење бициклистичко-пешачког саобраћаја.