Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

РЕЧ КРИТИКЕ Ђиро Асада: Шеф железничке станице

27.03.2024. 12:13 12:19
Пише:
Фото: Điro Asada, Laguna

Занимљиво је да је јапански писац Ђиро Асада (1951), потомак једног од самураја Токугавиног шогуната, био толико инспирисан Јукио Мишимом, да је приступио војсци у којој, додуше, није остао сувише дуго.

Асада свакако није типична појава на књижевној сцени – у младости је био повезиван са јакузама о којима је и писао, после дугогодишњег рада у модној индустрији он сам тврди да би пре ушао у бутик него у књижару, а његове књиге су разноврсне колико и послови које је радио. Осим класичне савремене прозе попут „Шефа железничке станице“ (која је добила и филмску адаптацију 1999), Асада пише и популарне традиционалне романе инспирисане кинеском и јапанском историјом.

„Шеф железничке станице“ је Асадина збирка прича које су све изузетно филмичне, са привлачним и занимљивим премисама, и често са елементима фантастичног. Насловна приповетка прати старог отправника возова који је изгубио породицу, и ког, у последњим данима пре него што се његова мала станица у јапанској провинцији заувек затвори, почиње да посећује мистериозна девојчица која одбија да се представи. Још је занимљивија поставка „Љубавног писма“ – Горо је ситни криминалац коме јављају да је жена којом се венчао због папира мртва, и да треба да оде по њено тело. Необична поставка о човеку који се постепено заљубљује у своју жену тек пошто је умрла (баш као и код Црњанског, у „Другој књизи Сеоба“!) осовина је ретко „филмичне“ приповетке која води јунаке на „роад трип“ кроз рурални Јапан, откривајући, успут суровости с којима су се суочавале жене које су из Кине биле приморане да долазе да зарађују као пријатељице ноћи. 

Асадине приче некада су тек дотакнуте фантастиком, некада су готово потпуно верне стварности (попут „Љубавног писма“ у ком су једино снови заумни) а некад сасвим фантастичне (попут  „Ђавола“ који евоцира маничну, мрачну атмосферу једне од најстрашнијих прича европске књижевности, Мопасанове „Орле“), а али у свима су у основи људски односи и судбине, животно реалистични, и упечатљиви.

Настасја Писарев

Пише:
Пошаљите коментар
РЕЧ КРИТИКЕ Ален Т. Писегир: Вештац енциклопедија, Континент

РЕЧ КРИТИКЕ Ален Т. Писегир: Вештац енциклопедија, Континент

14.03.2024. 12:54 12:58
РЕЧ КРИТИКЕ Лејла Слимани: Гледајте како плешемо

РЕЧ КРИТИКЕ Лејла Слимани: Гледајте како плешемо

06.03.2024. 17:48 17:58
РЕЧ КРИТИКЕ Лавкрафт/Баранже: Данички ужас

РЕЧ КРИТИКЕ Лавкрафт/Баранже: Данички ужас

29.02.2024. 13:04 13:08