КУПУЈЕТЕ ONLINE? КАКО СВЕ ПОКУШАВАЈУ ДА ВАС ПРЕВАРЕ НА ИНТЕРНЕТУ Ево на шта треба да обратите пажњу кад су понуде сувише добре да би биле истините
Већ и грлице на прозорима знају да нема бесплатних апликација, јер уз џабе добијамо и гомилу реклама.
Наравно, онај ко је први стигао на ИТ позорницу узео је највећи део маркетиншког колача, толико велики да сам може да поставља услове.
Но, кад претераш у расту, изгубиш контролу над својим пословањем: сетимо се само Римског царства. Елем, сада већ свима позната Мета своју маркетиншку понуду кроји према вашим интересовањима. Другим речима, између Фејсбук и Инстаграм постова провлаче вам се огласи за предмете или појмове за које сте кликтањем одали да сте заинтересовани. Ипак, љубав према одећи, обући или путовањима не би смела да вас заслепи толико да останете и без омиљене ствари и новца. А ево како је то могло да се деси Дејану Р.
Дејан, наиме, не воли много друштвене мреже, али воли ципеле. Оне добре, кожне, врхунског дизајна. И спреман је да извади из буђелара, али и зна колико кошта квалитет. Управо то спречило га је да постане жртва фишинг кампање која се, уз незаинтересованост Мете, одвија на Инстаграму и Фејсбуку.
Дејан је међу Инстаграм фотографијама наишао на пост којим се рекламирао попуст на „кампер“ ципеле. Овај шпански бренд познат је по одличном спортском програму, пре свега за планинаре, али и по квалитетним пословним мушким и женским ципелама. Постоји и домаћи сајт, а цене нису испод 10.000 динара, мада је просек нешто више од 20.000. Дакле, скупо руво, скупа рана. Дејан је зато био прилично изненађен кад је уз „Камперов“ лого видео понуду ципела по десетоструко нижој цени: ципеле су се продавале по просечној цени од 2.500 динара, што чак ни Црни петак не би могао да прогута. Наравно, искуство му је рекло да нипошто не кликће на нешто за шта зна да је сувише добро да би било истинито. И био је у праву.
А ако не познајете тржиште, на шта би требало да обратите пажњу?
- Управо на ово на шта је Дејан реаговао: сувише добро да би било истинито – каже Миодраг Лазић из фирме 2фронтпагес, који и сам има е-продавницу хемијских производа. – Друга ствар на коју треба да обратите пажњу је домен: у овом случају, уместо www.camper.com имате www.camperfr.com То је један од преварантских трикова: направе сајт са доменом који подсећа на онај прави. У овом случају, помислите да вас води на неку њихову француску верзију.
Један је Делбој
И, на крају, а можда и на почетку, немојте да на Интернету глумите Делбоја и купујете 200 актовки без шифре и боју за тунеле.
Нема лаке зараде ни јефтиног квалитета. Можда ћете бити једног дана милионери, али не у овом квизу.
Кад отворите сајт, видећете да се прилично разликује од оригинала, и делује прилично јефтино и склепано. Али, на први поглед, све је ту: и „Камперов“ лого и понуда робе, називи, фотографије. Ипак, мало искуснијем оку не може да промакне да је овај сајт рађен на брзину и једноставно, а да фотографије, укључујући и лого, имају ниску резолуцију.
- Пуно пута причали смо о фишинг преварама, које се одвијају управо овако: навођењем потенцијалних жртава да оду на такозвани мирор сајт који је чиста превара и обаве „јефтину“ куповину. Кључна тачка је уношење броја картице и ЦВЦ броја, чиме се хакерима отварају сва врата у вашој банци – каже Лазић и додаје: - Добра ствар је у томе што су многи постали свесни ових превара, па реагују сумњичаво и на обичне рекламе. Најбоље је укуцати произвођача у претраживач и погледати интернет адресу и изглед, позвати кол центар или отићи на неки од проверених сајтова за онлајн куповину.
И. Радоичић
Foto:youtube printscreen