KUPUJETE ONLINE? KAKO SVE POKUŠAVAJU DA VAS PREVARE NA INTERNETU Evo na šta treba da obratite pažnju kad su ponude suviše dobre da bi bile istinite
Već i grlice na prozorima znaju da nema besplatnih aplikacija, jer uz džabe dobijamo i gomilu reklama.
Naravno, onaj ko je prvi stigao na IT pozornicu uzeo je najveći deo marketinškog kolača, toliko veliki da sam može da postavlja uslove.
No, kad preteraš u rastu, izgubiš kontrolu nad svojim poslovanjem: setimo se samo Rimskog carstva. Elem, sada već svima poznata Meta svoju marketinšku ponudu kroji prema vašim interesovanjima. Drugim rečima, između Fejsbuk i Instagram postova provlače vam se oglasi za predmete ili pojmove za koje ste kliktanjem odali da ste zainteresovani. Ipak, ljubav prema odeći, obući ili putovanjima ne bi smela da vas zaslepi toliko da ostanete i bez omiljene stvari i novca. A evo kako je to moglo da se desi Dejanu R.
Dejan, naime, ne voli mnogo društvene mreže, ali voli cipele. One dobre, kožne, vrhunskog dizajna. I spreman je da izvadi iz buđelara, ali i zna koliko košta kvalitet. Upravo to sprečilo ga je da postane žrtva fišing kampanje koja se, uz nezainteresovanost Mete, odvija na Instagramu i Fejsbuku.
Dejan je među Instagram fotografijama naišao na post kojim se reklamirao popust na „kamper“ cipele. Ovaj španski brend poznat je po odličnom sportskom programu, pre svega za planinare, ali i po kvalitetnim poslovnim muškim i ženskim cipelama. Postoji i domaći sajt, a cene nisu ispod 10.000 dinara, mada je prosek nešto više od 20.000. Dakle, skupo ruvo, skupa rana. Dejan je zato bio prilično iznenađen kad je uz „Kamperov“ logo video ponudu cipela po desetostruko nižoj ceni: cipele su se prodavale po prosečnoj ceni od 2.500 dinara, što čak ni Crni petak ne bi mogao da proguta. Naravno, iskustvo mu je reklo da nipošto ne klikće na nešto za šta zna da je suviše dobro da bi bilo istinito. I bio je u pravu.
A ako ne poznajete tržište, na šta bi trebalo da obratite pažnju?
- Upravo na ovo na šta je Dejan reagovao: suviše dobro da bi bilo istinito – kaže Miodrag Lazić iz firme 2frontpages, koji i sam ima e-prodavnicu hemijskih proizvoda. – Druga stvar na koju treba da obratite pažnju je domen: u ovom slučaju, umesto www.camper.com imate www.camperfr.com To je jedan od prevarantskih trikova: naprave sajt sa domenom koji podseća na onaj pravi. U ovom slučaju, pomislite da vas vodi na neku njihovu francusku verziju.
Jedan je Delboj
I, na kraju, a možda i na početku, nemojte da na Internetu glumite Delboja i kupujete 200 aktovki bez šifre i boju za tunele.
Nema lake zarade ni jeftinog kvaliteta. Možda ćete biti jednog dana milioneri, ali ne u ovom kvizu.
Kad otvorite sajt, videćete da se prilično razlikuje od originala, i deluje prilično jeftino i sklepano. Ali, na prvi pogled, sve je tu: i „Kamperov“ logo i ponuda robe, nazivi, fotografije. Ipak, malo iskusnijem oku ne može da promakne da je ovaj sajt rađen na brzinu i jednostavno, a da fotografije, uključujući i logo, imaju nisku rezoluciju.
- Puno puta pričali smo o fišing prevarama, koje se odvijaju upravo ovako: navođenjem potencijalnih žrtava da odu na takozvani miror sajt koji je čista prevara i obave „jeftinu“ kupovinu. Ključna tačka je unošenje broja kartice i CVC broja, čime se hakerima otvaraju sva vrata u vašoj banci – kaže Lazić i dodaje: - Dobra stvar je u tome što su mnogi postali svesni ovih prevara, pa reaguju sumnjičavo i na obične reklame. Najbolje je ukucati proizvođača u pretraživač i pogledati internet adresu i izgled, pozvati kol centar ili otići na neki od proverenih sajtova za onlajn kupovinu.
I. Radoičić
Foto:youtube printscreen