Онлајн куповина у порасту, али традиционална ће још дуго доминирати
БЕОГРАД: С панел разговора "Будућност малопродаје" одржаног у оквиру Макси националног фестивала хране поручено је да су традиционални и онлајн модел компатибилни, а да ће традиционална куповина joss дуго имати превагу у Србији.
Чланица Извршног одбора и потпредседница за маркетинг Делез Србија Милица Голубовић истакла је да су се канали онлајн продаје протеклих година убрзали те изнела очекивање да ће тај тренд бити настављен. Навела је да онлајн купци нису само млади људи који се разумеју у компјутере већ да су то сада породичне жене које знају предности уштеде времена.
Најавила је да ће Делез први у Србији инвестирати 11 милиона евра у Дарксторе центар што ће омогућити ефикаснију подршку онлајн купцима. Истакла је да компанија искрено улаже у одрживост, те да желе не да утичу негативно на животну средину, већ да буду бољи послодавац и бољи комшија. Као пример навела је да се Делез прикључио штедњи енергије и искључивањем реклама и фрижидера за пића уштедео 5.000 мегавата.
Најавила је да ће до краја 2024. године у свим трговинама тог ланца бити уведена лед расвета. Говорећи о онлајн трговини истакла је успех Мој Макси апликације која је стартовала ове године и сада има 700.000 корисника, а очекивања су да ће почетком 2023. стећи и милионитог.
Секретар одбора за трговину Привредне коморе Србије Жарко Малиновић подсетио је да је трговина мост између произвођача и потрошача који се стално прилагођава. Истакао је значај дигитализације који доводи до једноставнијег и бржег трговања, а нагласио и трендове о којима потрошачи све више воде рачуна као што су здравље, одрживост и најшире гледано друштвена одговорност. Малиновић је навео да је у Србији упркос расту онлајн трговина на тек 40 посто укупног промета, и оценио да ће традиционалан начин куповине и у наредних 20 година задржати примат. Подвукао је значај социјализације који потрошачи остварују одласком у продавнице, као и потребу даље стандардизације производа да би када се одлуче за онлајн набавку били сигурни шта купују.
Представници компанија Волт и Глово, Марко Kulich и Горан Гроза истакли су посебан значај ослушкивања жеља купаца и проширења понуде у каналима брзе испоруке. Истакнуто је да та врста продаје има раст на светском нивоу, а у Србији је он двоцифрен, те да од луксуза постаје потреба. Председница одбора за дигитализацију америчко српске привредне коморе и представница Банке Интеза Зорана Бранковић рекла је да од 2020. године долази поновног раста дигиталне трговине и плаћања те је он експоненцијалан.
Рекла је да ће се раст наставити у 2023. години пошто је држава са ефискализацијом и ефактурама готово заокружила амбијент за даљу дигитализацију. Милица Мишковић из Форума за одговорно пословање оценила је да без одрживости нема будућности пословања и оценила да на том пољу ритам дају велике компаније и њихове добре праксе. Навела је да се тако принципи одрживости преносе на мање фирме којима је за трансформацију потребна подршка. Оценила је да неке од мањих фирми праксом добрих домаћина коју спроводе и не знајући поштују принципе одрживог развоја.