ОДЗВОНИЛО ОНИМА ШТО ЗВОНЕ У НЕВРЕМЕ Трговцима казна до 50.000 динара за телефонско малтретирање купаца, ЕВО КАКО ДА СЕ ЗАШТИТИТЕ
По свему судећи, стављена је тачка на позиве трговаца који грађанима Србије преко телефона нуде одређену робу или услуге.
Наиме, од данас, а захваљујући регистру „Не зови”, трговци то више не могу да чине уколико потрошачи то не дозвољавају. Они који не желе да их трговци зову телефоном и нуде на продају производе и услуге, могу да се упишу у регистар „Не зови”, а од данас почиње да важи правилник који дефинише услове уписа. Регистар ће се водити при Регулаторној агенцији за електронске комуникације и поштанске услуге и провера бројева телефона уписаних у овај регистар, а то су бројеви грађана који не желе да буду позивани, биће омогућена на интернет страници тог тела.
Правилником је предвиђено да упис или испис појединог броја у регистар „Не зови” може да тражи само корисник телефонског броја. Сви оператори мобилне и фиксне телефоније морају да омогуће својим корисницима, уколико желе, да се упишу у тај регистар. Захтев за упис или испис из регистра се не плаћа, а може да се поднесе преко апликације, електронским путем или подношењем захтева у пословним просторијама оператора. У Министарству унутрашње и спољне трговине указују да потрошач који подноси захтев Рателу ради уписа телефонског броја у регистар не доставља први пут своје личне податке јер они већ постоје у бази оператора и прибављени су у тренутку закључења потрошачког уговора. Такође, указује се и да потрошач може да користи листинг позива како би доказао да је трговац звао и поред тога што је телефонски број уписан у регистар.
Формирање регистра „Не зови” обавезује трговце да пре него што позову било који број провере да ли се он налази на листи оних који не желе да примају позиве у којима се нуде роба или услуге. За трговце који позивају грађане чији су бројеви уписани у регистар „Не зови” прописане су новчане казне - 50.000 динара за правно лице, 8.000 динара за одговорно лице у правном лицу и 30.000 динара за предузетника.
По речима правног саветника у Удружењу за заштиту потрошача Војводине Марка Драгића, постојање регистра „Не зови” предвиђено је Законом о заштити потрошача, потрошач се сам пријављује уколико не желе да га трговци позивају телефоном, а подаци потрошача су заштићени на основу Закона о заштити података о личности.
- Циљ регистра је да подигне степен заштите потрошача на виши ниви и спречи да им се неке услуге или производи нуде, чак и намећу. Србија је међу земљама у којима се десило највише превара приликом продаје ван пословних просторија - понуде од врата до врата, преко телефона... а на удару су били старији грађани, поготову у руралним срединама, који су одлазили на презентације на којима је било највише злоупотреба и убеђивања. Зато је јако важно да се о регистру „Не зови” и упису у њега говори, да медијски буде добро пропраћен, како би што више људи знало о томе – истакао је Драгић.
- Упис у регистар „Не зови” је веома једноставан и биће јавно доступан - каже Драгић. - Трговци који желе неки производ или услугу да понуде ван пословних просторија, што значи и телефоном, морају да провере да ли се број који желе да позову налази у регистру и само уколико га нема имају могућност да зову. У супротном то не смеју да ураде и потрошач их може пријавити Рателу, а након тога суочавају се с новчаним казнама.
По његовим речима, ова врста регистра одавно постоји у земљама у окружењу и нејасно је зашто га до сада није било и у Србији.
Д. Млађеновић