ODZVONILO ONIMA ŠTO ZVONE U NEVREME Trgovcima kazna do 50.000 dinara za telefonsko maltretiranje kupaca, EVO KAKO DA SE ZAŠTITITE
Po svemu sudeći, stavljena je tačka na pozive trgovaca koji građanima Srbije preko telefona nude određenu robu ili usluge.
Naime, od danas, a zahvaljujući registru „Ne zovi”, trgovci to više ne mogu da čine ukoliko potrošači to ne dozvoljavaju. Oni koji ne žele da ih trgovci zovu telefonom i nude na prodaju proizvode i usluge, mogu da se upišu u registar „Ne zovi”, a od danas počinje da važi pravilnik koji definiše uslove upisa. Registar će se voditi pri Regulatornoj agenciji za elektronske komunikacije i poštanske usluge i provera brojeva telefona upisanih u ovaj registar, a to su brojevi građana koji ne žele da budu pozivani, biće omogućena na internet stranici tog tela.
Pravilnikom je predviđeno da upis ili ispis pojedinog broja u registar „Ne zovi” može da traži samo korisnik telefonskog broja. Svi operatori mobilne i fiksne telefonije moraju da omoguće svojim korisnicima, ukoliko žele, da se upišu u taj registar. Zahtev za upis ili ispis iz registra se ne plaća, a može da se podnese preko aplikacije, elektronskim putem ili podnošenjem zahteva u poslovnim prostorijama operatora. U Ministarstvu unutrašnje i spoljne trgovine ukazuju da potrošač koji podnosi zahtev Ratelu radi upisa telefonskog broja u registar ne dostavlja prvi put svoje lične podatke jer oni već postoje u bazi operatora i pribavljeni su u trenutku zaključenja potrošačkog ugovora. Takođe, ukazuje se i da potrošač može da koristi listing poziva kako bi dokazao da je trgovac zvao i pored toga što je telefonski broj upisan u registar.
Formiranje registra „Ne zovi” obavezuje trgovce da pre nego što pozovu bilo koji broj provere da li se on nalazi na listi onih koji ne žele da primaju pozive u kojima se nude roba ili usluge. Za trgovce koji pozivaju građane čiji su brojevi upisani u registar „Ne zovi” propisane su novčane kazne - 50.000 dinara za pravno lice, 8.000 dinara za odgovorno lice u pravnom licu i 30.000 dinara za preduzetnika.
Po rečima pravnog savetnika u Udruženju za zaštitu potrošača Vojvodine Marka Dragića, postojanje registra „Ne zovi” predviđeno je Zakonom o zaštiti potrošača, potrošač se sam prijavljuje ukoliko ne žele da ga trgovci pozivaju telefonom, a podaci potrošača su zaštićeni na osnovu Zakona o zaštiti podataka o ličnosti.
- Cilj registra je da podigne stepen zaštite potrošača na viši nivi i spreči da im se neke usluge ili proizvodi nude, čak i nameću. Srbija je među zemljama u kojima se desilo najviše prevara prilikom prodaje van poslovnih prostorija - ponude od vrata do vrata, preko telefona... a na udaru su bili stariji građani, pogotovu u ruralnim sredinama, koji su odlazili na prezentacije na kojima je bilo najviše zloupotreba i ubeđivanja. Zato je jako važno da se o registru „Ne zovi” i upisu u njega govori, da medijski bude dobro propraćen, kako bi što više ljudi znalo o tome – istakao je Dragić.
- Upis u registar „Ne zovi” je veoma jednostavan i biće javno dostupan - kaže Dragić. - Trgovci koji žele neki proizvod ili uslugu da ponude van poslovnih prostorija, što znači i telefonom, moraju da provere da li se broj koji žele da pozovu nalazi u registru i samo ukoliko ga nema imaju mogućnost da zovu. U suprotnom to ne smeju da urade i potrošač ih može prijaviti Ratelu, a nakon toga suočavaju se s novčanim kaznama.
Po njegovim rečima, ova vrsta registra odavno postoji u zemljama u okruženju i nejasno je zašto ga do sada nije bilo i u Srbiji.
D. Mlađenović