ДНЕВНИК ИСТРАЖУЈЕ: КОЛИКО КОШТА ЗАМЕНА ГУМА Ево зашто ТО НЕ СМЕТЕ ДА РАДИТЕ САМИ
Иако Михољско лето не попушта, знамо да ће неминовно наићи хладнији дани, а то значи да може да нас изненади и снег и мраз.
Оно што нас не сме изненадити је 1. новембар, дан до када би требало да летње гуме заменимо зимским.
Гуме су једини контакт вашег возила са подлогом, стога је изузетно битно да су у оптималном стању.
Када се ради замена гума, вулканизер ће обавити далеко више радњи од пуког скидања пнеуматика и стављања новог на фелну. Он ће урадити и инспекцију фелни, како би се осигурало да су у добром стању. Такође, након монтаже, гуме се обавезно балансирају, да би се елиминисале вибрације током вожње. Вулканизери ће прилагодити притисак у гумама према спецификацијама произвођача. Они вам могу понудити и професионалну услугу чувања гума које тренутно не користите у такозваном Хотелу за гуме.
Цена замене гума која обухвата монтажу, демонтажу и балансирање, зависи од врсте аутомобила и пречника пнеуматика. Тако комплет радова по точку 10-14 инча кошта 950 динара, за фелне 15-17 инча је скоро дупло скупљи и износи 1.800 динара по точку, за фелне 18-20 инча 2300 динара по точку, за фелне 21-28 инча 2.400 до 2.500 динара по точку. СУВ возила имају друге цене, што је и логично, због њихове тежине. Оне се крећу од 1.400 до чак 2.800 динара по точку, што зависи од величине фелне, тежине намештања и балансирања, и начина на који се точак намешта. Намештање једног точка за комби кошта око 1.500 динара по точку.
Треба знати и да су цене намештања гума углавном усклађене у целој Србији, а ако успете да нађете јефтиније, добро погледајте да ли вулканизер ваше гуме намешта ручно или машински, а балансирање је неопходно.
Како се крећу цене за чување гума?
Многи возачи немају своју гаражу, нити неко место где би током зиме одложили летње гуме, па већина вулканизера нуди услугу чувања, односно хотела за гуме.
Ко има услова да гуме чува у својој гаражи или подруму треба да зна следеће: гуме не смеју да буду положене на запрљаној подлози, било да је реч о влази или флекама од уља или друге хемије. Не би требало да буду ни на директној сунчевој светлости. Најбоље је гуме сложити једну на другу (највише 4) или једну поред друге. Ако су гуме на фелнама, немојте их стављати једну преко друге да не оштетите наплатке, а ако стоје једна поред друге усправно, окрећите их с времена на време да се не деформишу. У суштини, најидеалније би било да оне које су на фелнама стоје окачене о зид, али то није увек свима опција. Притисак нека буде како је прописан, јер ћете га свакако подешавати када точкове будете опет монтирали на возило.
Ако их чувате код вулканизера, цена по сезони креће се од 3.000 до 6.000, што зависи од величине ваших пнеуматика.
Када је реч о одабиру праве гуме, то логично зависи од више фактора. Тип гуме, односно да ли вам треба права зимска гума или можда универзална, зависи од тога где најчешће возите. Ако често возите ван града, путујете, није вам страна вожња по дубљем снегу, успонима и генерално по неочишћеним путевима, онда и сами знате да је права зимска гума најбољи избор за вас.
Ако углавном возите по граду, по улицама које се зими чисте, не путујете на зимовање тим возилом и прелазите мале километраже, тада можете да размотрите и куповину универзалних (all-sеason) гума. Ове гуме су раније биле добар избор искључиво за пределе где су зиме благе, међутим савремена технологија која се користи у развоју гума данас омогућава да пнеуматици за сва годишња по перформансама буду врло близу зимским и летњим. Ако вам ови услови одговарају, са универзалним гумама ћете и уштедети, јер нема трошкова замене гума на сваких пола године, нити плаћања хотела за други сет гума.
Зашто се многи одлучују за половне зимске гуме?
Једини разлог куповине половних гума је уштеда. Међутим, почетна уштеда на крају може да кошта и више него што би износила куповина нових гума. Највећи проблем код куповине половних гума је што купац не може ову гуму да провери. Све што види је дубина шаре, што никако није једини услов за безбедну вожњу.
Купац у највећем броју случајева не види оштећења, а тек не може да види микропукотине које су можда настале приликом раније употребе. Купац не зна да ли је prеthodni возач са том гумом налетао на ивичњаке или кроз рупе и оштетио њену структуру, а не зна ни да ли је вожена са прописаним притиском. Једноставно, купац не зна шта је та гума прошла. Зато стручњаци за безбедност у саобраћају сваке године саветују да се ова куповина избегава, јер су гуме једини део возила са којим остварујемо контакт са подлогом и у том смислу су најважније за безбедност.
И. Р.