Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

DNEVNIK ISTRAŽUJE: KOLIKO KOŠTA ZAMENA GUMA Evo zašto TO NE SMETE DA RADITE SAMI

23.10.2023. 07:54 09:16
Piše:
Foto: Dnevnik/ V. Fifa

Iako Miholjsko leto ne popušta, znamo da će neminovno naići hladniji dani, a to znači da može da nas iznenadi i sneg i mraz.

Ono što nas ne sme iznenaditi je 1. novembar, dan do kada bi trebalo da letnje gume zamenimo zimskim.

Gume su jedini kontakt vašeg vozila sa podlogom, stoga je izuzetno bitno da su u optimalnom stanju.

Kada se radi zamena guma, vulkanizer će obaviti daleko više radnji od pukog skidanja pneumatika i stavljanja novog na felnu. On će uraditi i inspekciju felni, kako bi se osiguralo da su u dobrom stanju. Takođe, nakon montaže, gume se obavezno balansiraju, da bi se eliminisale vibracije tokom vožnje. Vulkanizeri će prilagoditi pritisak u gumama prema specifikacijama proizvođača. Oni vam mogu ponuditi i profesionalnu uslugu čuvanja guma koje trenutno ne koristite u takozvanom Hotelu za gume.

Cena zamene guma koja obuhvata montažu, demontažu i balansiranje, zavisi od vrste automobila i prečnika pneumatika. Tako komplet radova po točku 10-14 inča košta 950 dinara, za felne 15-17 inča je skoro duplo skuplji i iznosi 1.800 dinara po točku, za felne 18-20 inča 2300 dinara po točku, za felne 21-28 inča 2.400 do 2.500 dinara po točku. SUV vozila imaju druge cene, što je i logično, zbog njihove težine. One se kreću od 1.400 do čak 2.800 dinara po točku, što zavisi od veličine felne, težine nameštanja i balansiranja, i načina na koji se točak namešta. Nameštanje jednog točka za kombi košta oko 1.500 dinara po točku.

Treba znati i da su cene nameštanja guma uglavnom usklađene u celoj Srbiji, a ako uspete da nađete jeftinije, dobro pogledajte da li vulkanizer vaše gume namešta ručno ili mašinski, a balansiranje je neophodno.

Kako se kreću cene za čuvanje guma?

Mnogi vozači nemaju svoju garažu, niti neko mesto gde bi tokom zime odložili letnje gume, pa većina vulkanizera nudi uslugu čuvanja, odnosno hotela za gume.

Ko ima uslova da gume čuva u svojoj garaži ili podrumu treba da zna sledeće: gume ne smeju da budu položene na zaprljanoj podlozi, bilo da je reč o vlazi ili flekama od ulja ili druge hemije. Ne bi trebalo da budu ni na direktnoj sunčevoj svetlosti. Najbolje je gume složiti jednu na drugu (najviše 4) ili jednu pored druge. Ako su gume na felnama, nemojte ih stavljati jednu preko druge da ne oštetite naplatke, a ako stoje jedna pored druge uspravno, okrećite ih s vremena na vreme da se ne deformišu. U suštini, najidealnije bi bilo da one koje su na felnama stoje okačene o zid, ali to nije uvek svima opcija. Pritisak neka bude kako je propisan, jer ćete ga svakako podešavati kada točkove budete opet montirali na vozilo.

Ako ih čuvate kod vulkanizera, cena po sezoni kreće se od 3.000 do 6.000, što zavisi od veličine vaših pneumatika.

Kada je reč o odabiru prave gume, to logično zavisi od više faktora. Tip gume, odnosno da li vam treba prava zimska guma ili možda univerzalna, zavisi od toga gde najčešće vozite. Ako često vozite van grada, putujete, nije vam strana vožnja po dubljem snegu, usponima i generalno po neočišćenim putevima, onda i sami znate da je prava zimska guma najbolji izbor za vas.

Ako uglavnom vozite po gradu, po ulicama koje se zimi čiste, ne putujete na zimovanje tim vozilom i prelazite male kilometraže, tada možete da razmotrite i kupovinu univerzalnih (all-season) guma. Ove gume su ranije bile dobar izbor isključivo za predele gde su zime blage, međutim savremena tehnologija koja se koristi u razvoju guma danas omogućava da pneumatici za sva godišnja po performansama budu vrlo blizu zimskim i letnjim. Ako vam ovi uslovi odgovaraju, sa univerzalnim gumama ćete i uštedeti, jer nema troškova zamene guma na svakih pola godine, niti plaćanja hotela za drugi set guma.

Zašto se mnogi odlučuju za polovne zimske gume?

Jedini razlog kupovine polovnih guma je ušteda. Međutim, početna ušteda na kraju može da košta i više nego što bi iznosila kupovina novih guma. Najveći problem kod kupovine polovnih guma je što kupac ne može ovu gumu da proveri. Sve što vidi je dubina šare, što nikako nije jedini uslov za bezbednu vožnju.

Kupac u najvećem broju slučajeva ne vidi oštećenja, a tek ne može da vidi mikropukotine koje su možda nastale prilikom ranije upotrebe. Kupac ne zna da li je prethodni vozač sa tom gumom naletao na ivičnjake ili kroz rupe i oštetio njenu strukturu, a ne zna ni da li je vožena sa propisanim pritiskom. Jednostavno, kupac ne zna šta je ta guma prošla. Zato stručnjaci za bezbednost u saobraćaju svake godine savetuju da se ova kupovina izbegava, jer su gume jedini deo vozila sa kojim ostvarujemo kontakt sa podlogom i u tom smislu su najvažnije za bezbednost.

I. R.

Piše:
Pošaljite komentar
PRE PUTOVANJA PROVERITE GUME Evo šta savetuju vulkanizeri

PRE PUTOVANJA PROVERITE GUME Evo šta savetuju vulkanizeri

14.07.2023. 11:34 11:38