ЗА КРАТКО ВРЕМЕ Род воћа повећан два и по пута
НОВИ САД: Производња воћа у Србији је у порасту. У 2002. године имали смо око 600.000 тона воћа, а 2022. од 1,4 до 1,5 милион тона, казао је професор на Пољопривредном факултету у Новом Саду проф. др Зоран Кесеровић на стручном скупу посвећеном воћарству на Пољопривредном сајму у Новом Саду
Напредак у повећаној производњи за кратко време, навео је, постигнут је захваљујући знању и увођењем нових технологија које су прилагођене климатским променама, а то значи да су засади под противградном заштитом а код засада трешања, рецимо, ставља се и пластични покров.
- Имамо доста воћњака, посебно у Војводини и централној Србији, са постављеном противградном заштитом - казао је проф. др Кесеровић и навео да саветује да се противградна заштита не подиже само на плантажама јабука, крушака и трешања већ и у воћњацима где су шљиве и кајсије.
Између десет пољопривредно-прехрамбених производа налазе се три воћне врсте: малина, јабука и вишња, а 2021 године међу десет извозних пољопривредних производа била је и купина.
- Очекујем убрзо и да боровница буде међу десет извозних производа јер се производња брзо шири. И засади вишања су у порасту јер се у целом свету тражи замрзнута, поготово облачинска вишња, што подстиче оне који планирају да се баве воћарством да дижу плантаже вишања. Можда смо међу првима почели да калемимо стоне сорте вишања за свежу употребу на подлогама и на растојању да се са земље може урадити и резидба и берба - истакао је проф. др Кесеровић.
Воћарство иде у добром правцу и произвођачи само морају да раде на квалитету и да воде рачуна о избору сортимента код сваке воћне врсте.
Воће из Војводине биће брендирано
На стручном скупу посвећеном воћарству било је речи и о брендирању воћа из ове регије ради бољег пласмана на страна тржишта. Како је истакнуто, направљен је лого Pannonian Фруитс, као знак квалитета, у чијем је креирању помогла Привредна комора Војводине која ће дати подршку и у маркетиншкој кампањи у наредном периоду
Идеју брендирања воћа подржали су највећи произвођачи МК Група - Агроунија, „Фруеко”, ЦОПА, ZZ „Воћар” Сланкамен, „Sweet Cherry Lady”, „Ћирић Агро ”, „Делта Аграр”, ПГ „Жарко Којић”, „Сирмиум фрут”...
- Будућност је у квалитету и у зеленој агенди - казао је проф. др Кесеровић. - Имали смо проблема око пласмана јабука пре две године, али је било произвођача који су успевали да продају род до Нове године и то зато што су имали квалитетну јабуку. Квалтетан род је преуслов за добар маркетинг, а у последње време све више потрошача тражи воће које се мање прска и та зелена агенда коришћења сорти које су отпорније на проузроковаче болести и штеточине биће све више присутнија - предочио је проф. др Кесеровић.
Година би била и боља да временске прилике нису умешале прсте. Прво је било лоше време за време опрашивања и оплодње, код крушке, шљиве и вишње, па је било штете на воћу од града и оно што је у последње време било најгоре биле су велике количине падавина баш у време бербе јагоде. Сада стижу ране сорте трешње и видећемо какви ће временски услови бити у наредном периоду. Очигледно је да морамо да унапредном технологију гајења због времским променама до којих је дошло.
З. Делић