scattered clouds
14°C
02.11.2024.
Нови Сад
eur
117.017
usd
107.6315
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Зрењанински музеј открива сву лепоту стаклених предмета

19.06.2022. 09:39 09:54
Пише:
Фото: Dnevnik.rs

Уједињене нације прогласиле су 2022. Међународном годином стакла ради афирмације стакларства, и то кроз историју и развој технологије, уметничко обликовање, привредни значај и његову ревитализацију кроз креативно предузетништво. Ово је прилика и да се истакне технолошки, научни и економски значај стакла јер тај транспарентан материјал, на коме се заснивају многе наше технологије, може олакшати развој праведнијих и одрживијих друштава које би одговориле на изазове глобализације.

Народни музеј Зрењанин се прикључио обележавању Међународне године стакла пројектом „Стаклена витрина месеца“, а у плану су и друге програмске активности. Овај пројекат је почео 15. марта и трајаће све до 15. јануара наредне године. Он представља циклус од десет камерних тематских поставки које ће се реализовати у оквиру сталне поставке Збирке примењене уметности Народног музеја Зрењанин. Сваког 15. у месецу садржај витрине ће се мењати, чиме ће се добити на динамици начина представљања предмета који имају везе са стакларством и уметношћу. Тематика витрина је разноврсна и представља производни програм појединих стаклара, технике израде стаклених предмета, начине употребе стакла, поједине типове стакла карактеристичне за различите европске регионе и друго.

Аутор пројекта је Дејан Воргић, кустос Збирке примењене уметности Народног музеја Зрењанин, који је и један од чланова стручне групе Националног комитета ИЦОМ-а Србије за сарадњу стручњака разних профила у земљи и иностранству.

Прва тематска витрина, која је изложена у марту, била је посвећена Мурано стаклу. Од средњег века па све до данас Мурано са истоименог архипелага у венецијанском заливу представља један од најзначајнијих европских стакларских центара. Публици је овом приликом представљено пет предмета са акцентном на технику милефјори, односно „хиљаду цветова”.

У априлу, зрењанинска публика је у оквиру пројекта „Стаклена витрина месеца” могла да погледа камерну поставку посвећену вишеслојном (иберфанг) стаклу.

„Иберфанг стакло се састоји од два или више слојева стакла различитих боја. Примарни украс настаје брушењем, а додатни гравирањем и осликавањем. Иберфанг је близак типу камејског стакла, које је познато још од античког доба. Прави успон вишеслојног стакла почиње у планинским деловима Бохемије, која је означила нову епоху у стакларској индустрији. Године 1828. у грофовској стаклари Харахов у Новом свету је почела производња иберфанг стакла са превученим рубин стаклом, да би 1831. први пут било представљено на изложби у Прагу. На простору Србије производња иберфанг стакла почиње шездесетих година 20. века када у Српску фабрику стакла Параћин долази чувени чешки мајстор Франта (Франтишек)”, кажу у Народном музеју Зрењанин.


Џепне чаше

Како кажу у зрењанинском музеју, у збиркама Тепличког музеја данас се чува више од 400 комада бањског сувенирског стакла са угравираним мотивима, а најстарији сачувани примерак бањске чаше потиче из 1810. године и чува се у Музеју стакла и бижутерије у Јаблонецу. Посебан подтип бањске чаше има пљоснату форму прилагођену ношењу у џепу, услед чега се често називају и џепне чаше. Бањско стакло се ретко производило у другим формама, али се ипак може наћи у облику ваза, доза, пехара и слично. 


Збирка примењене уметности овог музеја представила је пет предмета изведених од иберфанг стакла. Четири предмета су произведена у бохемијским мануфактурама 19. века у духу бидермајера и раног историцизма, док један предмет припада домаћој продукцији друге половине 20. века. Од половине маја до половине јуна била је представљена камерна поставка посвећена британском стаклу.

„Његов развој кроз време може се континуирано пратити од позног средњег века па све до данас. Пресовано стакло се развило у раном 19. веку када прерада стаклене масе прелази полако из руку занатлија у фабрички процес. Најранији пример пресованог стакла у Великој Британији забележен је 1831. године, али прави успон овог типа почиње тек након 1845. године, када је укинута уредба којом је стакло опорезовано према тежини. Тада је постало исплативо производити серије идентично обликованих предмета веће масе. Водећи произвођачи британског пресованог стакла током друге половине 19. и почетком 20. века били су Yory Давидсон, Соверби, Молине и Веб, Џоблинг и други”, наводе у зрењанинском музеју.

Најпознатија и најуспешнија серија британског пресованог стакла био је Бисерни низ, у плавој и жутој боји, компаније Yorya Давидсона која је уведена 1889. године и са великим успехом произвођена све до Првог светског рата. Управо због оваквих околности, Збирка примењене уметности Народног музеја Зрењанин је међу пет одабраних историцистичких предмета који потичу са подручја Енглеске представила три из ове серије. Поред њих, на поставци су се нашли и стаклени чамац компаније Едварда Болтона, који је посвећен британској хероини Грејс Дарлинг.

Од ове недеље актуелна је поставка посвећена бањским чашама. Колевка овог типа стакла налази се у чешком месту Теплице и његов успон био је у директној вези са развојем бањског лечилишта почетком 19. века. Током бањске сезоне, односно од маја до септембра, Теплице су пулсирале културним и привредним животом. Сезонски трговци из Прага, занатлије (гравери) и продавци стакла из области Новог Бора и Каменичког Шенова долазили су у Теплице да продају своју стаклену робу гостима бање. Тепличке чаше биле су тражене међу богатом аристократијом, али их је куповао и грађански сталеж. Поред сувенирског карактера, чаше носе снажан уметничко-занатски печат мајстора који су их радили, а имале су и практичну намену као чаша за пиће са лековитих извора. Најчешћи мотив за гравуре биле су зграде бање, природни феномени, културно-историјски споменици и различити симболи.

 Жељко Балабан

Аутор:
Пошаљите коментар