Упечатљив завршетак Војвођанског фестивала класичне гитаре
Импресивном концертном вечери једног од најистакнутијих светских гитариста и композитора данашњице, Душана Богдановића, у суботу увече у Културној станици „Еђшег“ у Новом Саду у великом стилу закључен је програм овогодишњег 16. Војвођанског фестивала класичне гитаре, који је публици понудио низ атрактивних реситала у чијем фокусу је био звук овог префињеног инструмента.
На овом концерту, којим је доминирало деликатно и моћном експресивношћу прожето музицирање Душана Богданови ћа, представљен је интригантан избор солистичких и камерних дела овог аутора.
Централни део програма представљало је извођење Богдановићеве композиције „Врана“ по тексту Теодора Хјуза, у којем су као гости учествовали сопранисткиња Анета Илић, флаутисткиња Стана Крстајић, виолинисткиња Дуња Каламир и контрабасиста Бобана Стошића. Чланови овог ансамбла у блиском дослуху са децентним тонским вођством Богдановићеве гитаре пружили су слушаоцима узбудљиво и прегнантно тумачење овог слојевитог вокално-инструменталног дела, које је наишло на одличан пријем публике. Нарочиту пажњу слушалаца привукла је светска премијера новог Богдановићевог дела „Три псалма за две гитаре“, посвећеног успомени на истакнутог бугарског џез пијанисту Милча Левијева, које је потресно зазвучало у прожив- љеном извођењу аутора и Вере Огризовић.
Фестивал је донео и успешан солистички концерт реномираног новосадског гитаристе Зорана Крајишника, са делима немачког барокног лаутисте С.К. Вајса, и делима шпанских и јужноамеричких аутора двадесетог века, такође и сјајан реситал гитаристе млађе генерације Стевана Јовића са тумачењима дела широког репертоарског спектра, од Паганинијеве сонате за виолину и гитару, „Кармен свите“ Жоржа Бизеа, до опуса Максима Дијега Пужола и Душана Богдановића, као и Јовићевих композиција.
Као гости на овом концерту наступили су и гитаристкиња Евита Јовић и виолиниста Роберт Лакатош. Упечатљив музички догађај представљао је наступ младог Милоша Вуковића са бриљантним извођењима захтевних савремених дела, а пођеднако занимљив, мада у другачијем звучном контексту осмишљен био је и концерт Трија Ведрана Феризовића, сјајног и разнострано ангажованог аутора, чија музика је овде била усмерена ка етно-звуку или џезу.
Овогодишње издања војвођанског гитарског фестивала, које је одржано у оквиру манифестације Нови Сад - европска престоница културе под мотом „Сеобе“, својим музичким и пратећим садржајем се занимљиво уклопило у претпостављене програмске координате. Уз учешће извођача чији су концерти слушаоцима представили преплитање различитих музичких светова, у дворани „Еђшег“ постављена је изложба са насловом „Нови Сад, гитара, свет“.
Ова изложба је представила историјат уметности класичне гитаре у највећем пречанском граду , од њених почетака у XVIII и XIX веку и појаве музичара из других крајева, попут знаменитог Јосифа Шлезингера, до извођача и наставника гитаре у двадесетом веку, чији рад и доприноси су у том сталном процесу пресељавања и досељавања са разних страна изградили чврст темељ за садашњи веома завидан ниво гитаристике код нас. Једна од врло заслужних у том процесу била је и немачка гитаристкиња, специјална гошћа овогодишњег фестивала, Ана Маргарета Вучак, која је предавала у Новом Саду током последњих деценија двадесетог века и којој су организатори тим поводом доделили повељу о именовању за почасну председницу Асоцијације гитариста Војводине.
Б. Хложан