Фабрика у Суботици правиће батерије за 300.000 електричних аутомобила
Захваљујући сарадњи команија “ЕлевенЕс” и “ЕИТ InnoEnergy “у Суботици се планира фабрика батерија у којој ће се до 2023. године произведити ЛФП батерије укупног капацитета од 300 MWh godišnjе.
То ће бити само први корак јер је за 2024. годину планирана и изградња друге фазе постројења капацитета 8 GWh, које ће у потпуности користити енергију из обновљивих извора, а касније ће се производња проширити на капацитет од 16 ГЊх - што је довољно за опремање батеријама више од 300.000 електричних возила годишње. У овој фабрици је, саопштетено је из компаније “ЕлевенЕс”, планирано да се запосли до 2.000 људи, а истиче се да је кључна предност за то чињеница да је постројење стратешки близу долине реке Јадар, највећег налазишта литијума у Европи.
Како је саопштено, “Елевен Ес” је обезбедио улагање компаније “ЕИТ InnoEnergy” - европског инвеститора у раној фази у другим успешним пројектима гигафабрика, укључујући “Northvolt” и “Веркор”. “ЕИТ InnoEnergy” води индустријски сектор Европске алијансе за батерије, иницијативе Европске комисије за изградњу јаке и конкурентне европске индустрије батерија.
“Елевен Ес”, развојни индустријски пројекат мултинационалне компаније “Ал Пацк Гроуп”, која је специјализована у преради алуминијума и послује на тржишту амбалаже 25 година, развио је сопствену технологију за производњу литијум-гвожђе-фосфатних батерија; које су одрживије и ефикасније. Након две године истраживања и развоја; ЛФП литијум-јонских батерија, компанија је у јуну ове године у Суботици отворила најсавременији развојно-истраживачки центар, где ради међународни тим инжењера и научника. Према речима оснивача и извршног директора компаније “Елевен Ес” Немање Микаћа, ЛФП батерија представља најпопуларнији избор на тржишту Кине, која је глобални лидер у овој технологији батерија.
- Ова врста батерије траје више од два пута дуже од конкурентских технологија, брже се пуне, а циклус пуњења може се поновити до 6.000 пута и то до 100 одсто капацитета батерије, практично, не изазивају самозапаљење у електричним возилима, а, осим тога, коштају знатно мање - истиче Микаћ.
По речима, извршног директора “ЕИТ InnoEnergy” за регион Централне Европе Јакуба Милера, сарадња с компанијом “ЕлевенЕс” траје већ годину и по дана.
Батерије ће се све више тражити
До 2030. године, Европи ће бити потребно 14 пута више батерија него што их се данас производи. Разлог за то је све већа употреба електричних возила, као и тржишта складиштења енергије које захтева батерије за стабилизацију енергетских система услед све већег удела обновљивих извора енергије.
- Највеће изненађење за нас је то што чак 70 одсто процеса обраде алуминијумске фолије и знања из њихове матичне компаније “Ал Пацк Гроуп”, могу лако да се пренесу у производњу батерија - истакао је Милер. - С обзиром на то да су развили сопствену ЛФП технологију, производно искуство групе “Ал Пацк” требало би да им омогући много бржу имплементацију и напредак. Веома смо узбуђени што ћемо заједно кренути на то путовање.
По његовим речима; ЛФП технологија постаје следећа велика ствар у масовној употреби батерија.
- Иако батерије на бази никла надмашују ЛФП по густини енергије и вероватно ће остати најбоља опција за аутомобиле високих перформанси, ЛФП је далеко бољи у погледу цене, безбедности и века трајања, што га чини савршеним избором за индустријска возила, системе за складиштење енергије и градска електрична возила. - рекао је Милер.
Д. Млађеновић