Fabrika u Subotici praviće baterije za 300.000 električnih automobila
Zahvaljujući saradnji komanija “ElevenEs” i “EIT InnoEnergy “u Subotici se planira fabrika baterija u kojoj će se do 2023. godine proizvediti LFP baterije ukupnog kapaciteta od 300 MWh godišnje.
To će biti samo prvi korak jer je za 2024. godinu planirana i izgradnja druge faze postrojenja kapaciteta 8 GWh, koje će u potpunosti koristiti energiju iz obnovljivih izvora, a kasnije će se proizvodnja proširiti na kapacitet od 16 GNJh - što je dovoljno za opremanje baterijama više od 300.000 električnih vozila godišnje. U ovoj fabrici je, saopšteteno je iz kompanije “ElevenEs”, planirano da se zaposli do 2.000 ljudi, a ističe se da je ključna prednost za to činjenica da je postrojenje strateški blizu doline reke Jadar, najvećeg nalazišta litijuma u Evropi.
Kako je saopšteno, “Eleven Es” je obezbedio ulaganje kompanije “EIT InnoEnergy” - evropskog investitora u ranoj fazi u drugim uspešnim projektima gigafabrika, uključujući “Northvolt” i “Verkor”. “EIT InnoEnergy” vodi industrijski sektor Evropske alijanse za baterije, inicijative Evropske komisije za izgradnju jake i konkurentne evropske industrije baterija.
“Eleven Es”, razvojni industrijski projekat multinacionalne kompanije “Al Pack Group”, koja je specijalizovana u preradi aluminijuma i posluje na tržištu ambalaže 25 godina, razvio je sopstvenu tehnologiju za proizvodnju litijum-gvožđe-fosfatnih baterija; koje su održivije i efikasnije. Nakon dve godine istraživanja i razvoja; LFP litijum-jonskih baterija, kompanija je u junu ove godine u Subotici otvorila najsavremeniji razvojno-istraživački centar, gde radi međunarodni tim inženjera i naučnika. Prema rečima osnivača i izvršnog direktora kompanije “Eleven Es” Nemanje Mikaća, LFP baterija predstavlja najpopularniji izbor na tržištu Kine, koja je globalni lider u ovoj tehnologiji baterija.
- Ova vrsta baterije traje više od dva puta duže od konkurentskih tehnologija, brže se pune, a ciklus punjenja može se ponoviti do 6.000 puta i to do 100 odsto kapaciteta baterije, praktično, ne izazivaju samozapaljenje u električnim vozilima, a, osim toga, koštaju znatno manje - ističe Mikać.
Po rečima, izvršnog direktora “EIT InnoEnergy” za region Centralne Evrope Jakuba Milera, saradnja s kompanijom “ElevenEs” traje već godinu i po dana.
Baterije će se sve više tražiti
Do 2030. godine, Evropi će biti potrebno 14 puta više baterija nego što ih se danas proizvodi. Razlog za to je sve veća upotreba električnih vozila, kao i tržišta skladištenja energije koje zahteva baterije za stabilizaciju energetskih sistema usled sve većeg udela obnovljivih izvora energije.
- Najveće iznenađenje za nas je to što čak 70 odsto procesa obrade aluminijumske folije i znanja iz njihove matične kompanije “Al Pack Group”, mogu lako da se prenesu u proizvodnju baterija - istakao je Miler. - S obzirom na to da su razvili sopstvenu LFP tehnologiju, proizvodno iskustvo grupe “Al Pack” trebalo bi da im omogući mnogo bržu implementaciju i napredak. Veoma smo uzbuđeni što ćemo zajedno krenuti na to putovanje.
Po njegovim rečima; LFP tehnologija postaje sledeća velika stvar u masovnoj upotrebi baterija.
- Iako baterije na bazi nikla nadmašuju LFP po gustini energije i verovatno će ostati najbolja opcija za automobile visokih performansi, LFP je daleko bolji u pogledu cene, bezbednosti i veka trajanja, što ga čini savršenim izborom za industrijska vozila, sisteme za skladištenje energije i gradska električna vozila. - rekao je Miler.
D. Mlađenović