Како је прошла пилот државна матура
Представници тима из Министарства просвете и оба завода (ЗВКОВ и ЗУОВ) у Пројекту државне матуре већ су интерно разматрали прелиминарне резултате пробног тестирања реализованог у последњој недељи октобра 2020, те су заказали прве састанке са образовним саветима и другим надлежним организацијама.
Средином јануара, информације треба да добију и радне групе за израду испитних материјала, како би могле да унапреде свој процес и побољшају неискоришћене задатке. Овог месеца следи и обавештавање ученика о исходу тестирања, за шта треба припремити 101 извештај за пилот-школе, које ће потом сваком свом ђаку понаособ доставити његова постигнућа.
Како подсећају, сврха првог пилотирања није била само провера успеха који су ученици остварили. Стога резултати обухватају много више показатеља, а најважнији међу њима су реализација свих активности око испита, јасноћа упутстава, квалитет саме процедуре тестирања, комуникације и задатака, те време за решавање и мотивација ђака.
Постигнућа ученика су само мали део мозаика који пажљиво склапамо. Све оно што су горепоменуте анализе показале применићемо на конкретне тестове и појединачне задатке које смо користили. Када елиминишемо питања која не прођу ове филтере, за све предмете и образовне профиле који су били обухваћени првим пилотирањем, имаћемо јаснију слику о квалитету задатака и тестова. На тему ових анализа већ припремамо обуке, заказане за средину јануара, а намењене радним групама које израђују испитне материјале – кажу из тима окупљеног око Пројекта државне матуре, додајући како ће до краја првог квартала 2021. године тестови за вежбање бити преведени на језике националних мањина и објављени на сајтовима ресорног министарства и поменутих завода.
У своје базе података, истичу, ручно су унели одговоре из преко 12.000 штампаних тестова и преко 12.000 упитника ученика.
Осим тога, у првих десет дана новембра, разноврсне електронске упитнике попунили су скоро сви учесници првог пилотирања: од дежурних наставника и чланова школских матурских комисија свих пилот-школа, до представника установа који су на терену пратили спровођење тестирања. Реч је о преко хиљаду упитника у пет категорија – напомињу. – После тога, уследила је обрада свих тих база података, а потом и њихово међусобно укрштање ради поређења: колико ученика је решавало који задатак, колико их је одговорило тачно, који коментари су о ком задатку евентуално прикупљени путем упитника и слично. Све то нам је неопходно ради побољшања даљег рада, али и да бисмо могли објавити задатке односно тестове који су се показали адекватним, како би сви ученици, а не само они обухваћени пилотирањем, били у прилици да вежбају за матуру.
Показало се да скоро два месеца обрађујемо прикупљене информације о полагању, иако је прво пилотирање обухватило само једну петину школа, део градива (само за први и други разред, које су ученици обухваћени пилотирањем до сада завршили), део општеобразовних предмета и мали узорак образовних профила, и тек 7,5 одсто будућих матураната. Та чињеница помаже да се замисли обим будућег посла обраде података после сваког годишњег циклуса тестирања. Истовремено, она је још један уверљив аргумент да је за државну матуру ИТ систем неопходан – признају, додајући да документовањем процеса обраде дају драгоцене препоруке за његову оптимизацију.
С. М-ћ