Новосадске музичке свечаности ове године од 21. до 28. априла
Музичка омладина Новог Сада већ је припремила ново издање Номуса, најзначајнијег фестивала уметничке музике на овим просторима.
Предстојеће Новосадске музичке свечаности биће посвећене Лудвигу ван Бетовену (1770 - 1827), генију чији се велики јубилеј, 250 година од рођења, обележава у целом свету. Истовремено, у складу са једном од програмских платформи пројекта Нови Сад 2021 - Европска престоница културе, названом „Хероине“, у фокусу овогодишњег Номуса биће – уметнице.
На том фону, први пут у протекле четири и по деценије, фестивал ће имати свој концертни пролог – 21. априла Гудачки квартет ТАЈЈ, који творе Александра Крчмар Ћулибрк, Јованка Мазалица, Јелена Филиповић и Тимеа Калмар, извешће дело новосадске композиторке са америчком каријером Александре Вребалов „The Сеа Ranch Сонгс“. Саставни део овог хепенинга биће сјајан видео рад Ендрјуа Линдона, снимљен по naruybini чувеног Кронос квартета, за који је оригинално и написана партитура „The Сеа Ranch Сонгс“.
Номус2020 свечано ће бити отворен у Синагоги, 22. априла, наступом Војвођанског симфонијског оркестра под управом маестра Александра Марковића. На програму су дела Хектора Берлиоза, међу којима и Фантастична симфонија, као и циклус песама „Летње ноћи” где ће солисткиња бити руски сопран Светлана Аксенова, која је само прошле године са великим успехом певала ролу Тоске у Прагу, Царице Милитрисе у Бриселу, а Дездемоне у Кордоби. Следеће вечери у Нови Сад долазе стари знанци, Сигнум саксофон квартет, овог пута са сопраном Ником Горич, да би потом први „концерт у 22“ био посвећен „Песмама изгнанства“ и јерменском Naghaš ансамблу.
Синагога ће 24. априла бити у знаку програма “Progressive мусиц” литванског камерног оркестра “Нове идеје”, а исте вечери у Галерији Матице Српске почиње и Бетовенов камерни маратон , који ће приредити Wienr Kammersymphonie са пијанисткињом Сањом Луковац као солисткињом. Фестивалски викенд задовољиће и најпробирљивије поклонике великих извођачких апарата, с обзиром на то да ће најпре у суботу, 25. априла, у Синагоги наступити Београдска филхармонија под управом шефа-диригента БГФ Габријела Фелца, а вече касније Симфонијски оркестар и хор Радио телевизије Србије са маестром Бојаном Суђићем.
Београдска филхармонија представиће се Бетовеновом Осмом симфонијом, као и Концертом за виолину, виолончело и клавир, у којем ће као солиста, уз Тијану Милошевић (виолина) и Немању Станковић (виолончело), пијанистичке деонице изводити сам маестро Фелц. Симфонијски оркестар и хор Радио телевизијие Србије извешће, пак, грандиозну Бетовенову Мису у Ц-дуру, те његов Концерт за виолину и оркестар у Д-дуру, Оп. 61, а солисткиња ће бити јерменска виолинисткиња Диана Адамјан. Када је реч о оним каснијим програмима, у суботу се у Галерији Матице Српске наставља Бетовенов камерни маратон Wiener Kammersymphonie с којима ће овог пута као солиста наступити пијаниста Александар Ђермановић, док ће у недељу исти простор од 22 сата бити резервисан за пројекат перкусионисткиње Александре Шуклар.
И последња два фестивалска дана донеће врхунске концерте. Најпре ће 27. априла пред Новосађане и њихове госте изаћи ансамбл Алмазјан симфони, који твори двадесетак врхунских младих европских музичарки под вођством познатог виолинисте Хачатура Алмазјана, а представиће се програмом „Осам годишњих доба”, састављеним од Вивалдијева “Четири годишња доба”, а потом и она Пјацолина. Те вечери се у Галерији Матице српске завршава Бетовенов камерни маратон, концертом који ће приредити пијанисткиња Рита Кинка, обоисткиња Сања Ромић, кларинетиста Александар Тасић, фаготиста Немања Михаиловић, хорниста Теодор Благојевић, виолинисткиња Јелена Драгнић, виолиста Борис Брезовац, виолончелиста Александар Латковићи контрабасиста Илин Диме Димов.
Част да затвори Номус2020 припала је Симфонијском оркестру Академије уметности у Новом Саду под управом Андреја Бурсаћа. Ансамбл који творе студенти и професори АУНС извешће 28. априла у Синагоги најпре увертиру за Вагнерову оперу „Тристан и Изолда”, потом следе његове „Везендонк песме” са мецосопраном Милијаном Николић као солисткињом, а за сам крај фестивала остављена је легендарна Бетовенова Пета силфонија.
М. Стајић