Да ли треба притискати квачило кад се пали ауто
Неки возачи притискају квачило кад пале ауто, други не. Једни само раде онако како су научени, други имају конкретна објашњења како се притискањем или непритискањем квачила чувају одређени делови, а ту је и безбедност... Ко је у праву?
Кренимо од најважнијег. То је безбедност – а после тога иду техничке ствари, пише портал polovniautomobili.com.
Безбедност
Саветујемо да мотор увек стартујете са:
а) притиснутим квачилом
б) ручицом мењача у неутралној позицији
ц) и повученом ручном кочницом, а не смета ни да држите стопало на папучици ножне кочнице
Зашто притиснуто квачило?
Зато што ако окренете кључ, а мењач је у брзини, ауто може да поскочи и направи штету или повреди некога.
Али ја никад не држим мењач у брзини, него само повучем ручну!
Да, али можда га је неко други убацио у брзину.
На пример, неко од укућана или пријатеља препаркиравао ауто или једноставно ишао у ауто да узме нешто, приметио да мењач није у брзини и убацио га у брзину мислећи да вам тако чини услугу.
Или можда преузимате ауто из сервиса, из перионице или са техничког прегледа...
Можда и ви сами из неког разлога, упркос чврсто устаљеној навици оставите мењач у „првој“ – неко вас омете, па заборавите и слично. Као што „празан“ пиштољ опали једном годишње, тако и у овом случају тренутак непажње може скупо да кошта.
Има много разних сценарија у којима ви седнете за волан и окренете кључ, а мењач је у брзини иако сте ви убеђени да није.
Али ако по навици притискам квачило, зашто мењач мора да буде „у леру“ (неутралној позицији)?
Не мора, али то је још један вид сигурности. На пример, може да вам склизне нога са папучице, да рано ујутро док вам је мозак још у полу-будном стању пустите квачило мислећи да сте избацили мењач из брзине...
Поред тога, углавном нећете кренути исте секунде када упалите ауто, а није ни здраво држати квачило дуго притиснуто.
Неке аутомобиле уопште не можете да упалите ако не притиснете квачило
Постоје аутомобили чији мотор је немогуће стартовати без притискања квачила. Има их и старијих и новијих, независно од тога да ли се пале окретањем кључа или притиском на дугме.
Са механичке тачке гледишта...
Притискањем папучице квачила раздвајате мотор и мењач, а тиме олакшавате анласеру (и акумулатору) који треба да „заврти“ мотор док се не упали.
Наиме, чак и кад је ручица мењача у неутралном положају, то не значи да су мотор и мењач одвојени. Када мотор ради у месту, у леру, одређени делови у мењачу се такође окрећу, само што су зупчаници у таквом положају да се ништа не преноси на точкове.
Колики отпор пружа мењач у овом случају и колико тај отпор реално утиче на стартовање мотора без притиснутог квачила?
То зависи од много фактора, тако да је немогуће дати универзалан одговор. Зависи од мотора, (снаге) анласера, акумулатора, врсте уља у мењачу, периода током којег ауто није паљен, спољашње температуре...
На пример, многи возачи сигурно знају шта се дешава са Заставиним возилима зими, на ниским температурама, када непосредно након паљења аута са ручицом мењача у неутралном положају пусте квачило?
Ауто буквално крене, иако мењач није у брзини. Зашто?
Зато што се уље у мењачу због ниске температуре довољно „згуснуло“ да може да пренесе одређену силу између компоненти мењача које су физички раздвојене и на тај начин покрене ауто.
Овде није ствар у конструкцији возила или мењача, пошто се исто дешава и код неких старијих возила других марки, већ у карактеристикама уља при ниским температурама, али овај „феномен“ може да послужи као пример и помоћ при разумевању комплетне проблематике. Са новијим, квалитетнијим уљима овај проблем је драстично ублажен, ако не и отклоњен.
Углавном, притискањем квачила одвајате мотор од мењача, отклањате непотребан отпор и олакшавате посао и анласеру и мотору и акумулатору.
„Неверници“
Многи возачи не притискају квачило; кажу да:
а) им се никада није покварио алтернатор
б) да мотор одмах пали
ц) и да им акумулатори трају годинама након истека гаранције
Такође тврде да не мењају начин паљења аута ни зими ни лети, па не виде никакав разлог за притискањем квачила приликом паљења.
Такве возаче немамо намеру да убеђујемо да мењају навике. Само апелујемо да пре сваког стартовања ипак провере да ли је мењач заиста избачен из брзине – и због сопствене и због туђе безбедности.
Продужава се животни век пливајућем замајцу
Немогуће је проценити колико ће се продужити животни век пливајућем замајцу ако ауто палите и гасите са притиснутим квачилом, али сигурно је да му вибрације приликом ова два „догађаја“ нимало не пријају.
Шта кажу произвођачи аутомобила?
Сва упутства за коришћење аутомобила која смо погледали кажу исто – ауто се пали са притиснутим квачилом. И мењачем у неутралном положају.
Закључак
Ауто можете да палите без притискања квачила, али ми то нипошто не препоручујемо.
Због безбедности на првом месту, и због чувања возила на другом месту.
(Драган Ромчевић, Половни аутомобили)