overcast clouds
0°C
19.01.2025.
Нови Сад
eur
117.0991
usd
113.7658
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Србија и нова економска криза која се назире

27.09.2019. 13:39 13:41
Пише:
Фото: Dnevnik (Aleksandra Erski)

Говор Доналда Трампа на Генералној скупштини УН, у којем је поменуо друштвене мреже, довео је до пада акција највећих технолошких компанија од чак 56 милијарди долара.

Далекосежније последице на глобалну економију могли би имати амерички трговински рат с Кином, Брегзит или нестабилност на Блиском истоку.

Европа последице већ осећа и привреда успорава. А какве последице могу бити за Србију?

– Раст еврозоне знатно се успорио, више него што смо предвиђали – рекао је председник Европске централне банке Марио Драги. – Успоравање је углавном последица слабљења међународне трговине у несигурном окружењу које има везе с протекционизмом и геополитичким факторима.

ЕЦБ је одавно снизио камате да би подстакао банке да више кредитирају грађане и привреду, подстакну потрошњу и погурају раст. Ипак, раст је успорен већ трећу годину. Светска банка ове године прогнозира један проценат. Но, сценарио из 2008. помиње се опрезно.

– Чињеница је да је Италија у рецесији, а Немачка пред рецесијом – навео је главни економиста Светске банке за Србију Лазар Шестовић за РТС.

За нас то значи мањи извоз и мањи прилив директних страних инвестиција (Лазар Шестовић)

– Још увек нема таквих процена да би криза могла бити тих размера – навео је професор на Економском факултету у Београду Радован Ковачевић.

Али има бриге. У Немачкој, због пада индекса пословне активности на најнижи ниво за десет година.

– За Србију је то битно јер су српске фирме, поготово стране, добављачи великих система, нарочито у ауто-индустрији, немачка ауто-индустрија смањила је производњу за милион аутомобила, то је један од највећих шокова, они су на нивоу из 2009. године – навео је Шестовић.


Проблеми стижу с аутомобилима

Пад продаја аутомобила у ЕУ први је знак озбиљности кризе и њеног евентуалног утицаја на Србију

Челик и аутомобили заузимају прва два места на списку извозих артикала Србије. Више од 60 одсто свега што извеземо иде у Европску унију, највише у Немачку, која нам је најважнији спољнотрговински партнер.


ММФ је израчунао – на сваки пад економије еврозоне од један одсто, наш економски пад биће четвртину процента.

– За нас то значи мањи извоз и мањи прилив директних страних инвестиција. Кључна ствар коју треба да радимо је да тражимо нова тржишта, диверзификација извоза је велики изазов, ући на нетрадиционална тржишта Јужне Америке, Африке, Азије – упозорава Шестовић.

– Успоравања јесте било, у првих седам месеци имамо пораст од осам одсто, успоравање се примећује једино код извоза аутомобила и гвожђа и челика. Успоравање инвестиција у ЕУ је последица тога што ни они нису сигурни у то какве ће бити naruybinе за извоз у САД – каже Ковачевић.

Д. Вујошевић

 

Пише:
Пошаљите коментар