clear sky
12°C
26.11.2024.
Нови Сад
eur
116.9975
usd
111.6175
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Дуално образовање: Око 600 компанија школује мајсторе за 30 заната

16.06.2018. 09:45 09:48
Пише:
Фото: Dnevnik.rs

Недавно је директор Националне службе за запошљавање Зоран Мартиновић указао на то да послодавци у Србији од запослених више не траже само дипломе већ и вештине.

– Људи треба да знају – формално образовање није довољно, потребно је стално усавршавање вештина – објаснио је Мартиновић. – Трећина незапослених је неквалификована или има ниске квалификације, а на тржишту рада потребни су и они који у рукама имају занат – кувари, заваривачи, они који су завршили школе које омогућавају неговање старих лица, медицинске сестре.

Анализа коју је Привредна комора Србије урадила с Националном службом за запошљавање показала је да привреда и даље има изражене потребе за квалификованом радном снагом одређених профила, али да и даље на тржишту рада ње нема. Руководилац Центра за едукацију ПКС-а Мирјана Ковачевић истиче да многи привредници због тога обављају производњу у једној смени јер за другу немају кадрове.

1.200 компанија сарађује са средњим школама

– Привредници и даље сматрају да млади по завршетку школовања немају функционално и употребљиво знање, а чињеница је да без неког prеthodnog радног искуства они тешко могу и доћи до посла, док предузетништво и даље многи сматрају авантуром и ризиком и углавном се не усуђују да покрену сопствени посао – указала је Мирјана Ковачевић.

По последњим подацима, наводи она, више од 1.200 компанија у Србији потписало је изјаву о намери честе сарадње са средњим школама у реализацији дуалног модела образовања, али је позитивну оцену добило око њих 600, које послују у 52 општине и града.

3.000 ученика у дуалном образовању

– У тим компанијама ће се од јесени реализовати 30 производних профила. Треба подсетити на то да је 2016. године прва генерација средњошколаца завршила образовање по моделу дуалног образовања и да је већина одмах добила посао у компанији у којој су реализовали учење кроз рад. У prеthodnoj школској години модел дуалног образовања обухватио је 3.000 ученика кроз 19 образовних профила. Учили су и радили у 60 школа у 40 градова у Србији и у 200 компанија – нагласила је Мирјана Ковачевић. – Свршеним основцима се ове године нуде нови профили за дуално образовање. Тако ће се пред ученицима у Србији од септембра наћи десет нових образовних профила по дуалном моделу образовања, а у око 600 компанија широм Србије биће реализовано 30 образовних профила.


У Пећинцима школују браваре, електричаре...

Средња техничка школа „Миленко Веркић Неша” у Пећинцима од ове школске године у оквиру дуалног образовања школује 15 бравара-заваривача и исто толико индустријских механичара, за које је обезбеђена стручна пракса у некој од бројних компанија који послују у тој локалној самоуправи. Први пут, такође у оквиру дуалног образовања, школоваће се и 30 трговаца, као и исто толико електричара. Сва четири смера су трогодишње школовање које отвара могућност запослења у компанијама у којима се обавља практичан рад.


– Образовање мора постати филозофија живота, а да би то постало, одговорни за креирање различитих реформи и они који различите идеје примењују на образовне процесе морају да прибегну другачијој филозофији начина стицања знања – сматра помоћница министра просвете Габријела Грујић. – Образовање није само стицање знања него начин на који наше младе људе учимо како да користе свој разум, као и то да постоје други интересантнији модели и начин стицања знања. Младима треба омогућити да, уз веома важна теоријска знања, уче и кроз рад у реалном окружењу у којем ће стицати компетенције. На нама је да им омогућимо квалитетне компаније и да њихови власници за време боравка ученика код њих на учењу кроз рад препознају њихов квалитет и да их одмах након формалног школовања и запосле.

Љ. Малешевић

Пише:
Пошаљите коментар