Кончерто гросо у Бартоковом стилу
Војвођански симфонијски оркестар наставља своју сезону концертом у Синагоги у четвртак, 22. фебруара у 20 часова, који ће почети извођењем Музике за жичане инструменте, удараљке и челесту Беле Бартока, под диригентским вођством Александра Којића.
Управо ова композиција, чији настанак се везује за 1936, сматра се једном од најпознатијих чувеног мађарског композитора.
Тих тридесетих година XX века, Барток се интензивно бавио проучавањем музике за инструменте са клавијатуром барокне и преткласичне епохе. Резултат тога представља поменута композиција, која по распореду инструмената и ставова подсећа на врсту барокног концерта - кончерто гросо, напомињу Војвођански симфоничари у најави.
– Програм овог концерта је карактеристичан, пре свега, по томе што ова Бартокова композиција, Музика за жичане инструменте, удараљке и челесту, никада није свирана у Новом Саду, а спада у најзначајније његове композиције и, самим тим, најтеже за свирање, тако да ово пред извођаче, гудаче првенствено, ставља баш велики свирачки задатак. Премијерно ћемо то сад извести у Новом Саду, иако је композиција настала 1936. И у визуелном смислу је све ово интересантно, јер се извођачи деле на два оркестра. То је тешко, забавно, и ретко извођено дело, односно у Новом Саду никада није свирано – напомиње за наш лист маестро Александар Којић, иначе стални диригент Оркестра Опере Српског народног позоришта.
Други део концерта је резервисан за нешто „класичнији“ звук, који ће се чути у извођењу Шубертове Пете симфоније. Да су велики узори овог композитора били Хајдн и Моцарт, може се препознати у овом делу насталом, како подсећају Војвођански симфоничари, 1816. године
– На концертима Војвођанских симфоничара, генерално, класика је, стицајем околности, мање заступљена, а она нам је негде свима хигијена, условно речено, и основа од које сви полазимо негде у својој едукацији. Стога је идеја била да се одсвира једна од најпознатијих Шубертових симфонија. То је његова Пета симфонија, која је скроз написана у духу Моцарта и Хајдна. Својим класичним звуком и једноставношћу, али не у оном највулгарнијем, него у најлепшем смислу, она парира Бартоковој тешкој и сложеној композицији, која је виртуозна и веома ефектна – истиче маестро Којић.
Улазнице за овај концерт стају 500 динара и могу се купити у Музичкој омладини Новог Сада (Католичка порта 2/ИИ) од 8 до 14 часова, као и два сата пре почетка концерта на улазу у Синагогу. Концерт ће бити репризиран у суботу, 24. фебруара у Панчеву, захваљујући сарадњи са Културним центром овог града.
Н. Пејчић