Пројекат креативног судара: Промена окружења за рад
НОВИ САД: Асоцијација “Културанова” из Новог Сада у протеклом периоду реализовала је пројекат “Вестерн Балкан криејтив клеш” (Креативни судар на Западном Балкану), у којем су учествовале Иницијатива за независни културни активизам Струга (Македонија) и “Урбан Нова” из Херцег Новог (Црна Гора).
У Културном центру “Лаб” у Новом Саду, јуче је представљено девет уметничких интервенција у пословном окружењу, што је био и циљ пројекта.
Реч је о пракси која подразумева обуку уметника за наступ у фирмама, како би се променило окружење у којем раде и остварили нови подстицаји и за уметнике и за запослене, односно њихове пословне способности.
Пошто су наведени учесници пројекта ишли у Шведску ради едукације, издвојио се један индикативан пример о чему се ту ради.
У фабричком постројењу “Волво” имали су проблем са становницима бивших југословенских република, стално у сукобу и под тензијом међусобних односа.
Уметници су интервенисали тако што су у мензи направили “невидљиви театар”, инсценирајући део њихових размирица, са ефектом да су сви запослени, не само они у конфликту, извукли добробит.
У Македонији, навела је Кристина Тодороска Петреска из Иницијативе за независни културни активизам Струга, имплементација овог искуства била је двојака.
На местима где би се очекивало да постоји разумевање, није га било, а тамо где га нису очекивали, прошли су одлично. Један од лепших производа креације био је лична мапа Скопља, уметнички цртеж са местима на којима би свако пожелео да се нађе у пријатном друштву и урбаној атмосфери.
Мапа је направљена у сарадњи са продавцима часописа “Лице улице”, који дистрибуирају бескућници, маргиналци и друге угрожене групе.
Наташа Дендић из херцегновске “Урбан Нова”, каже да су јавне установе, у овом случају образовне, отвориле врата, што нису очекивали. Искуство из једног радија, у којем су хтели да направе џингл на обострано задовољство, било је поражавајуће, јер су у управи радија очекивали да им се плати за производ намењен њима.
“Културанова” је у Новом Саду сарађивала са Центром за омладински рад, Новосадским сајмом и компанијом “Хенди”, испуњавајући критеријуме да се уметничке интервенције раде у друштвеном, јавном и пословном окружењу.
Искуства су углавном била позитивна, али ова врста сарадње код нас тек треба да се развија.
Овде се ради о људима, а не профиту. О креирању хуманије средине, објашњава “креативни судар” уметничке и пословне праксе Милан Врачар из Асоцијације “Културанова”.
Ми смо, наставља, радили на нечему што би се могло назвати дубљим суштинским приступом ономе што се у компанијама зове “тим билдинг”.
И. Бурић