Казахстанци из Новог Сада освајају пруге Балкана
У једино српско предузеће за одржавање, ремонт и изградњу пруга ЗГОП из Новог Сада уложено је више од четири милиона евра за непуну годину откако је у поседу казахстанске компаније, која сада уместо „Жол жендеуши” привређује под именом „Интегро констракшн”.
Директор предузећа ЗГОП Зоран Станојевић каже да почетком наредне године треба да стигне, између осталог, 25 двопутих кранова за транспорт и уградњу дугих шина, шест хопер дозатора за транспорт и уградњу туцаника, „ мерцедес-унимаг” камион за АТ заваривање, машина за ЕТ заваривање…
– То су машине које су уговорене и авансно плаћене половином године али нису одмах испоручене јер такве механизације нема на лагеру, већ се раде по naruybini, скупа је и захтева дуже време да се направи – објашњава Станојевић, и истиче да праве планове за ново инвестиционо улагање догодине јер се „Интегро” приликом куповине ЗГОП-а обавезао на то да за две године уложи око 9,5 милиона евра. – Планирамо да купимо машину за регулисање смера и нивелисање скретнице, која је кључна у послу, а вредна је три милиона евра.
По његовим речима, сада ЗГОП и „Инфраструктура железнице Србије” разговорају о модернизацији и реконструкцији неколико важних регионалних пруга, а почетком 2018. године ће се знати тачно које пружне деонице ће се обнављати.
– Очекујемо и подизвођачки уговор с кинеским компанијама с којима преговорамо да радимо реконструкцију пруге Београд – Стара Пазова у склопу великог пројекта изградње пруге Београд–Будимпешта. Та пруга ће се радити у фазама, а уколико добијемо посао, имамо могућности да се одмах укључимо у изградњу – навео је директор. – С казахстанском компанијом договарамо и развој компаније ван граница Србије па се надамо половином 2018. године послу рекострукцију више деоница у Бугарској, за који смо се јавили на тендер. До тада треба да се повећа број запослених с тренутних 260 на 350, а недостају инжењери свих струка, машински, грађевински, електро и саобраћајни и руковаоци специјалних грађевинских машина.
Станојевић истиче да је за ЗГОП најважније да добро сарађују с ЈП „Железнице Србије” јер би то допринело бржем развоју новосадског и казахстанског предузећа, и да напокон, уместо подизвођача, буду носиоци посла.
ЗГОП тренутно реконструише пругу Римски шанчеви – Тител, дугу 38 километара, што треба да заврши почетком године.
– Реконструкција тог пружног правца је у склопу деонице Панчево – Орловат – Нови Сад – објашњава директор Станојевић, и каже да су шине и прагови на том путном правацу лоши, возови се једва крећу, али да ће, када посао заврше, возови брже прелазити километре.
Представник „Интегро констрашна” Азамат Нурлибјаков, који тренутно борави у Новом Саду, каже да је компанија у протекле две деценије постојања изградила 2.000 километара пруга и ремонтовала 5.000 километара, а да, у зависности од сезоне, упошљава између 1.500 и 2.000 радника. Има чак 2.000 комада механизације, за разлику од ЗГОП-а, који је по томе пет пута мањи јер има 400 машина. – Радимо на томе да ЗГОП постане лидер на Балкану па ћемо настојати да предузеће укључимо у међународне пројекте јер радимо широм света – у Европи, Азији, на Блиском истоку. „Интегро” учествује и у изградњи и реконструкцији пруга у Руској Федерацији, па сарђује с „Руском државном железницом” (РЖД), а у Казахстану је кључни партнер с тамошњом државном железницом – навео је Азамет Нурлибјаков.
З. Делић