Нова сезона у Новосадском позоришту/Ујвидеки синхаз: Ветрењачама до синергије
Извођењем једне од најпопуларнијих представа у prеthodnoj сезони “Црни”, у режији Жанка Томића, Новосадско позориште / Ујвидеки синхаз ће 21. септембра, на Дан мађарске драме, отворити нову сезону, с врло динамичним почетком, у којем нуди неколико врло занимљивих догађаја и новоуведених обичаја, као што је, рецимо, куповина карата за ову представу не новцем, него књигом.
Већ је и директор овог театра Валентин Венцел, на почетку јучерашњег сусрета са новинарима, најавио нову димензију Новосадског позоришта, која је, по његовим речима, искорак овог театра из оквира традиционалног функционисања једне театарске куће.
“Новосадско позориште ће се у наредном периоду прихватити таквих задатака који су, с једне стране, део укупне културне политике Града Новог Сада, а у исто време и оних који нису у домену функционисања класичних позоришта”, напоменуо је Венцел, указујући на пројекат ЕПК 2021, чији је, по његовим речима, органски део и овај театар.
Ова сезона Новосадског позоришта / Ујвидеки синхаз има симболичан назив “Ветрењаче”, и у њој нас очекује шест премијера нових представа, од којих пет, како примећује уметнички директор овог театра Роберт Ленард, имају насловну улогу, главног јунака који се бори против друштва, конвенције, традиције, света и против ветрењача. Прва премијера је најављена за 2. октобар, када ће бити изведена “Гробница за Бориса Давидовича” Данила Киша, у режији Александра Поповског.
У току су и пробе нове представе “Јесењин”, посвећене једном од најзначајнијих руских песника с почетка 20. века, у режији Милана Белегишанина, а музику за овај музички пројекат компонује Корнелије Ковач. Премијера овог мјузикла је најављена за крај октобра, месеца везаног за Октобарску револуцију 1917, с којом, по речима Ленарда, обе поменуте представе имају везу.
У децембру ће премијерно бити изведена представа “Едвард ИИ”, ренесансног аутора Кристофера Марлоуа, у режији Роберта Ленарда, са Золтаном Пушкашем у насловној улози, која покреће питање о томе да ли је могуће одвојити политички и приватни живот.
Почетком марта треба очекивати премијеру Сервантесовог “Дон Кихота”, у режији Сердара Тагировског, како истиче Ленард, једног од најважнијих редитеља данас у Мађарској, који ради и у Румунији.
После “Неопланте” и “Бан Банка”, један од наших најактуелнијих редитеља Андраш Урбан враћа се у Новосадско позориште, где ће на пролеће режирати “Хасанагиницу” српског класика Љубомира Симовића.
Крај сезоне биће у знаку жена, јер ће се радити комад “Микве” израелске списатељице Хадар Галрон, у режији Катје Пеган, у којој ће глумити практично цео женски део ансамбла овог театра.
“У 44. сезони бавићемо се тројицом Дон Кихота. Први ће бити витез од Ла Манче, други ће бити Јесењин, а трећи је Борис Давидович, који је прошао историјску ветрометину, али, по Кишу, ни на дан његове сахране га нико не познаје. Имаћемо три Дон Кихота, али и четврту ветрењачу, коју смо ми сами себи изградили, а то је међународни фестивал мањинских театара “Synergy””, најавио је Венцел, додајући да у томе нису сами, већ имају подршку Фондације ЕПК 2021, и Града Новог Сада.
Почетак сезоне биће, дакле, и у знаку фестивала “Synergy”, на којем ће, од 2. до 6. октобра у Новосадском позоришту, наступати ансамбли који, по речима Венцела, у својим домицилним земљама раде на мањинским језицима. Учествоваће Руси из Казахстана, Јевреји из Букурешта, Турци из Македоније, Мађари из Румуније, и Срби из Будимпеште и Салцбурга.
Оно што Нови Сад заиста има, а није фраза, јесте прича о мултукултуралности, напоменуо је јуче Немања Миленковић, директор фондације ЕПК 2021, те да није случајно што је управо из Новосадског позоришта, које је у процесу кандидатуре за ЕПК показало велику спремност и храброст да пређе границе оквира у којима се налазимо, потекла идеја о овом фестивалу.
Почетак сезоне протећи ће и у знаку једног од најзабавнијих догађаја, планираног 23. септембра - “сахране” представе која се скида с репертоара, а овог пута је то “Кнегиња чардаша”. За овај стари обичај, који је изостао у неколико prеthodnih сезона и сада се враћа, задужен је и овог пута Золтан Пушкаш, редитељ, који се на позоришну сцену у овој сезони враћа као глумац, после десет година паузе.
Н. Пејчић